Kedah Ke KL

Kedah Ke KL


HOT!! Sultan Mahukan Pas Jadi Menteri Besar Selangor? #KrisisSelangor

Posted: 21 Aug 2014 07:40 AM PDT


Kita tahu Pakatan Rakyat mencalonkan Azmin dan Azizah sebagai Menteri Besar Selangor. Selepas PKR memecat dan menjatuhkan Tan Sri Khalid Ibrahim dengan sebulat suara. Namun apakah mereka itu sesuai menjadi MB Selangor?

Apakah rakyat Selangor patut terima saja dua individu tersebut yang bukan anak Selangor pun.

Mengikut info yang aku dapat, Sultan Selangor lebih berkenan untuk menerima wakil dari parti Pas menjadi Menteri Besar. Ini kerana, Sultan mahu Selangor menjadi seperti Kelantan dan Kedah yang Menteri Besarnya dilihat pro kearah keagamaan.

Malah jika Pas menjadi MB Selangor, Majlis Syura Ulamak juga boleh memainkan peranan untuk kembali mengembangkan syiar Islam di negeri ini. Tiada sebab untuk Pas tidak layak menjadi MB. Jika dihitung kerusi DUN pun, Pas Selangor layak untuk duduk di kerusi MB.

Kenapa wakil Pas? Ini kerana, Pas sudah sinonim dengan kekuatan agama Islam. Untuk membina Selangor yang baru, kekuatan pentadbiran Islam perlu diutamakan. Jika dibandingkan, parti Pas adalah jauh lebih baik dari PKR, lebih-lebih lagi Dap.

Cuba kita tengok negeri Selangor sekarang, masalah sosial adalah ditahap paling rendah. Isu masih gagal diselesaikan. Sudah lama tiada rumah murah dibawah RM50K dibina Sejak 2008, tanah-tanah Rizab Melayu menjadi tanah milik cina secara ghaib, anak-anak muda melayu semakin terpinggir dan dipinggirkan dari arus pembangunan di kawasan-kawasan Bandar.

Belum lagi kita hitung masalah Kesihatan yang ditahap kritikal kerana kecuaian dan kegagalan PBT. Contohnya masalah denggi di Selangor semakin kritikal, hingga 355 kes denggi dicatatkan. Malah ia merupakan jumlah tertinggi di Malaysia.

Jalan di Selangor pun teruk, berlubang-lubang. Langsung tak melambangkan imej negeri maju di Malaysia. Mungkin disebabkan masalah sebegini Sultan mahu merubah terus pentadbiran yang ada.

Dulu Khalid Ibrahim hanya mementingkan ekonomi dan pentadbiran. Beliau tidak menitik beratkan soal moral dan agama, malah beliau tidak langsung peduli kebajikan pada rakyat di Selangor.

Berapa banyak kelab malam dibuka? Berapa banyak rumah urut telah dihalalkan? Berapa banyak lesen arak telah diberi untuk di niaga? Pelacuran pulak? Semua ini perlu pengawalan. Percayalah, jika Wan Azizah nak jadi MB. Akan ada lebih banyak kelab malam, rumah urut, premis minuman keras dan lain-lain lagi.

Jika dipandang dari sudut agama. Selangor paling bermasalah sebenarnya, dikatakan ribuan umat Islam murtad di Selangor setiap tahun, malah kita masih lagi teringat kisah Gereja GMDU di Damansara yang dikatakan tempat 'memurtadkan' umat Islam.

Semua ini berlaku apabila pemimpin tertinggi Selangor tidak menitik beratkan moral dan agama didalam pentadbirannya.

Jika wakil Pas dipilih untuk menjadi MB Selangor, aku percaya pasti beliau akan jadi lebih tegas dari MB Selangor yang sebelum ini.

Jika aku ditanya siapa wakil Pas yang patut dijadikan Menteri Besar, semestinya Pesuruhjaya Pas Selangor jadi pilihan, kerana beliau insan yang paling sesuai untuk duduk di kerusi MB. Kita boleh cadangkan Iskandar Samad kerana beliau sememangnya layak dan ada pengalaman luas malah dilihat mampu menerajui Selangor.

Pendapat aku dilihat senada yang seorang aktivis politik si Ramesh Rao.

Ramesh Rao adalah Pengerusi Pertubuhan Minda dan Sosial. Beliau sering kehadapan didalam isu-isu sensitif dan seolah-olah menjadi wakil 'tak rasmi' kerajaan didalam isu-isu tertentu.

Beliau juga melihat parti Pas antara calon MB yang paling Sultan perkenankan.


"Untuk mengislamkan semula Selangor dan memperbaiki parah yang telah dibuat selama ini, saya percaya Baginda Sultan Selangor, mahukan Pas menjadi Menteri Besar beliau, demi membantu beliau memulihkan semula keadaan negeri Selangor yang tercemar dengan maksiat, dan mahu melihat Selangor kearah lebih Islamik"



Selain dari agama Islam, Iskandar mempunyai ciri-ciri kepimpinan yang baik. Iskandar juga pasti menitikberatkan masalah sosial dan kebebasan agama yang semakin menjadi-jadi dan menular di negeri Selangor sekarang. Tak mustahil selepas ini Selangor akan berubah wajah menjadi negeri yang lebih berkebajikan.

Dengan kebijaksanaan Baginda Sultan, sudah pasti baginda utamakan rakyat dan negeri. Pemilihan Pas menjadi Menteri Besar, sudah pasti ia merupakan tindakan dan pilihan yang paling bijak dan tepat.

HOT!! Apabila Ayahanda Tun M Tegur Najib..

Posted: 20 Aug 2014 09:40 PM PDT


Aku memang fanatik Ayahanda Tun M. Tapi aku hormat Presiden UMNO yg dipilih.

Dalam bab tegur ni, tak salah Tun M tegur Najib. Korg pun tahu, Tun M tu bijak orgnya. Kalo korang masih ingat, dia pernah jadi PM di sebuah negara selama 22 tahun. Tu pun kalo korang ingat.

Jika dia tegur cara terbuka, tentu ada yang tak kena. Tentu cara dalaman dah habis digunakan. Atau beliau disekat oleh penasihat2 dari berjumpa dengan Najib. Masakan seorang pemimpin hebat mahu melihat negaranya bergolak dan kacau bilau?

Dalam teguran tu beliau bukan hina Najib, tapi beliau mahu Najib tegaskan pendirian, dia nak tengok Malaysia ni jadi semakin baik, bukan jadi semakin buruk!

Menteri-menteri lain pula, keluarkan kenyataan menghentam Tun M, tanpa menjawab balik apa yang Tun M tegur. Patutnya jawab la.. bukan melalut ke tempat lain.

Patutkah kita membenam seorang ayah yang hanya mahu menegur anaknya yang degil. Sedangkan ayah tersebut dah tua bersendirian hanya ditemani oleh penyokong-penyokongnya yang setia.

Wakeup geng.. takkan nak bawa satu kapal untuk hentam orang tua berumur 89 tahun?
-------------------------------------------------------------------------------

Jom berjuang bersama rakan bloggers di Facebook!

Tunjukkan sokongan anda! Sila Like.

No comments:

Post a Comment

Marilah rakyat Malaysia, berikan pendapat anda supaya anda boleh meluahkan apa yang anda fikirkan kepada semua.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...