Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Ahmad Maslan Kantoi lagi... memalukan!

Posted: 02 Apr 2015 09:30 AM PDT


Memalukan.. dah berapa kali punya kantoi pemimpin UMNO yang dilantik sebagai Menteri oleh Najib ni aku tak berapa pasti dah..

Semalam dia tolong promote Mydin kononnya pasaraya tu tak kenakan GST malah menyerap GST dengan memotong hampir RM15 Juta keuntungannya..

Hari ini berpuluh-puluh gambar resit pembelian di Mydin dimuatnaik dalam Facebook dan juga Blog serta WhatsApp menunjukkan sebaliknya..

Ni antara resitnya..


Nampak tak?.. mudahnya Ahmad Maslan diperbodohkan oleh pemilik pasaraya itu.

Hari ini pulak dengan bangganya dia berkata sambil meluahkan rasa terkejut apabila "hanya" 800 aduan berkaitan cukai baru itu dibuat

"Perkara itu menunjukkan permulaan baik kepada pengganti cukai jualan dan perkhidmatan (SST) itu.

"Pada mulanya kami jangkan mungkin ada 8,000, 18,000 atau 80,000 aduan, memandangkan rakyat Malaysia sebanyak 30 juta," katanya.

"Kerajaan hanya menerima 815 aduan berhubung langkah kerajaan melaksanakan GST, sebuah cukai kontroversi yang ditentang aktivis dan pembangkang.

Malangnya dakwaan Ahmad Maslan itu terbukti sebagai cubaan memperbodohkan rakyat Malaysia kecuali macai..(sebab macai ni tak payah nak perbodohkan pun.. sebab dah memang bodoh!) dikantoikan oleh sahabatnya Hasan Malek..

Hasan Malek kata 23,000 aduan diterima bukannya 800 macam yang Ahmad Maslan cakap tu.. kah.. kah.. kah..

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Hasan Malek berkata lebih 23,000 aduan mengenai GST telah difailkan melalui aplikasi MyKira GST semalam.

Ini bercanggah dengan kenyataan yang dibuat oleh Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan bahawa terdapat hanya 800 aduan mengenai GST semalam.

Daripada 23,871 aduan yang telah dibuat melalui MyKira GST semalam, 8,618 aduan adalah mengenai harga di luar margin (keuntungan yang boleh diterima), kata Hasan kepada pemberita dalam sidang media di Kuala Lumpur hari ini.

Kementerian Hasan telah membangunkan aplikasi MyKira GST bagi membolehkan pengguna menyemak harga lebih 10,000 barangan ~ Malaysiakini

Tapi.. kantoi macam mana sekalipun si Ahmad Maslan tu tak akan rasa bersalah dan malu punyalah..dah biasa..


"Tan Sri menatey apo kalu tokleh nk belo rakyat?".. luah seorang rakyat buat seorang Tan Sri

Posted: 02 Apr 2015 06:57 AM PDT


Tujuannya hanyalah untuk memberi penerangan kepada rakyat marhaen tentang perlaksanaan GST yang telah menumbulkan rasa tak puas hati rakyat kebanyakkan..

Rakyat kebanyakkan tu maksudnya bukanlah 47% yang mengundi Barisan Nasional pada PRU13 yang lalu.. mereka gembira sebab mereka dikecualikan dari GST..

Jadi bagi melaksanakan tugasnya sebagai pemimpin UMNO, Tan Sri Anuar Musa menerangkan kebaikkan GST dalam laman Facebook miliknya..

Berikut adalah apa yang disiarkannya panjang berjela..

Assalamualaikum WBT & salam sejahtera.  
Akhirnya, terlaksana juga sistem cukai barangan & perkhidmatan (GST) mulai hari ini, 1 April 2015.  
Pelbagai komen & reaksi orang ramai. Ada juga yang masih mempolitikkan isu ini. Izinkan saya memberikan sedikit pengamatan / pencerahan :  
1) GST 6% ini menggantikan cukai jualan 10% & cukai perkhidmatan 6%. Ia bukan cukai tambahan.  
2) Kadar 6% yang dikenakan adalah yang terendah di ASEAN dan antara yang terendah di dunia. Sebagai contoh, kadar di Singapura 7%, Thailand 7%, Indonesia 10%, Vietnam 10%, Filipina 12%. Di Australia 10% dan di UK jauh lebih tinggi iaitu 20% .  
3) Untuk mengurangkan kesan kenaikan harga barang kepada rakyat, Kerajaan telah memperluaskan senarai barangan asas yang dikenakan kadar sifar atau terkecuali dari GST. Ini termasuk barangan makanan asas seperti beras, gula, minyak masak, ayam, daging, ikan & sebagainya, ubat-ubatan, buku-buku dan minyak petrol RON95 & Diesel.  
Berdasarkan pengiraan Kementerian Kewangan, kesan GST terhadap kadar inflasi adalah peningkatan sebanyak1.1%. Memandangkan kadar inflasi sekarang adalah pada kadar 1-2%, purata kadar inflasi untuk tahun 2015 dijangka sekitar 3%, satu kadar berpatutan & antara kadar terendah di rantau ini.  
4) Tidak semua harga barang & perkhidmatan akan naik. Ada juga yang turun seperti harga kereta yang turun 2-3%. Proton menurunkan harga sehingga RM1,475 seunit manakala Honda antara RM500 hingga RM2,500 seunit.  
5) Semasa pelaksanaan GST diumumkan dalam Bajet 2014 pada 25 Oktober 2013, Kerajaan juga telah mengumumkan langkah 'pengimbangan' seperti pengurangan cukai pendapatan individu antara 1-3%, pengurangan cukai pendapatan korporat dari 25% kepada 24% dan pengurangan cukai perusahaan kecil & sederhana dari 20% kepada 19%.  
Pemberian BR1M isirumah berpendapatan RM3,000 kebawah sebulan juga ditingkatkan dari RM500 ke RM650 manakala isirumah berpendapatan RM3,000-4,000 sebulan mula diberikan BR1M RM450 buat pertama kali. Seterusnya dalam Bajet 2015, jumlah BR1M telah dinaikkan masing-masing kepada kepada RM950 & RM750 . Untuk individu bujang berpendapatan RM2,000 kebawah pula, BR1M dinaikkan kepada RM350. Ini semua bertujuan untuk meringankan impak kenaikan harga barang.  
6) Ada peniaga yang merungut tidak diberikan masa yang cukup untuk membuat persediaan GST. Sebenarnya masa 17 bulan yang diberikan adalah munasabah & mencukupi. Mereka yang masih tidak bersedia kebanyakannya berlengah pada peringkat permulaan. Ada juga yang sengaja mengharapkan agar GST tidak dilaksanakan kerana dengan adanya GST, adalah lebih sukar untuk mengelak dari membayar cukai pendapatan.  
7) Seperti dalam mana-mana pelaksanaan sistem baru, memang akan terdapat isu-isu pelaksanaan (teething problems) di peringkat awal. Untuk itu, Kerajaan telah mewujudkan GST hotline Jabatan Kastam1300888500 dan KPDNKK 1300886800. Kunjungi laman sesawang gst.customs.gov.my untuk maklumat lanjut.  
8) Tujuan asal pelaksanaan GST adalah untuk memperluaskan asas percukaian negara memandangkan kita hanya ada 2 juta pembayar cukai, satu jumlah yang kecil berbanding jumlah rakyat Malaysia seramai 28 juta. GST adalah cukai penggunaan (consumption or indirect tax)dimana mereka yang berbelanja lebih adalah dari kalangan mereka yang berpendapatan lebih. Ini juga selaras dengan langkah konsolidasi fiskal yang mensasarkan bajet seimbang menjelang 2020.  
Dengan peningkatan pendapatan Kerajaan, kita bukan sahaja dapat mengurangkan defisit fiskal kita malah dapat melaksanakan banyak projek pembangunan yang tertangguh sebelum ini seperti pembinaan jalanraya, jambatan, sekolah, hospital, klinik desa, dll. 
Marilah kita sama-sama menjayakan sistem percukaian yang baru ini.  
Memang tiada sistem yang sempurna (perfect). Pasti ada kelemahannya. Walau apapun, niat kita murni. InsyaAllah apa yang dihasratkan akan tercapai.  
Maaf pencerahan ini panjang sedikit.  
Harap ia membantu. Terima kasih.

Kita tahu ramai yang melahirkan rasa kecewa dengan pentadbiran Najib kerana perlaksanaan GST ini..

Sebagaimana panjang berjela penjelasan dari Tan Sri Musa itu... panjang berjelalah juga komen yang diterimanya..

Berikut adalah komen individu yang menggunakan nama Hagimaru Maruko Chan dalam laman Facebook Anuar Musa ..

Tan Sri menatey apo kalu tokleh nk belo rakyat? Wat kejadoh apo dale Parlimen puok2 MP nih kalu xleh nk bahas usul di Parlimen? Tgk feedback rakyat la gilo.! Dale paper, dale facebook, twitter, email kpd putrajaya.. Feedback 99% tok setuju GST di implement lagi buat waktu ni. Menatey apo puok mung nih? 
Tan Sri/ Dato Seri/ Tun/Dato Datin tuh pangkat kah blako, hakikat puok mung nih manusio bodo jah.! UMNO sdiri pun ramai ahli miskin papo kedano.! Puok mung majoriti dale Parlimen, tapi xleh nk bahas usul nih. Tgk jurang antara pendapatan & perbelanjaan la dlu gilo.!! 
Gaji minima RM3.60 paling rendoh di dunio dale ranking negaro2 laksana GST. Duk kiro nga UK Australia, demo tu takpo la GST 10% sbb gaji minima dio AUD$15 per hour. Bersamaan RM45-50 sejam kijo! Bukey RM3.60 serupo hok Tan Sri bakul sapoh buat perbandingan tuh.! 
Otok ado otok? Ko takdok? Maah la kurey ajar nih. Puok2 mung nih tggu mapuh belako baru aman Malaysia. Nati puok mung mati,aku nk gi tabur duit atah kubur.. Tggu.! 
Mohon Tan Sri baco pah komen deh. Nk komen kure ajar jgk pun takpo mugo aku hok start dulu..

Tan Sri nk kecek pasal ekonomi ko pasal gapo2 ko dipersilakan. Ambo laye belako. Nk tgk jgk otok Tan Sri ni balance ko dok antara logik dan tak logik. Ado otok bakali, cumo tak balance jah dok? Gilo taksub UMNO telajok sapa nasib rakyat Ketereh di perjudikan. Tan Sri dale parlimen mewakili rakyat Kok Lanas Ketereh Kadok, malah Kelate amnya. Tan Sri tokleh ko bangun buwi ucapan n bahas usul GST dgn fakta bahawasanya rakyat Kelate ramai miskin.! 
Tv suratkhabar pun oyak sokmo rakyat Kelate miskin. Pahtu? Babi apo gi sokong GSt nyo gilo?

MP negeri lain tu biarlah mugo bodo sokmo. Harap ko PR jah bangkang, puok2 UMNO pun keno bangkang jgk bendo2 zalim gini.

So lagi, jange buat comparison dgn Australia. Ambo duk australia 4tahun doh Tan Sri. Duk bayar GST 10% selamo ni ambo relo sbb apo? Sbb australia ni bukan negaro Islam, ikut dio lah nk wat cukai pun. Ambo bayar atas dasar ambo kijo dale negaro dio, keno taat kpd pemerintah walau bukan Islam. Bezo dgn negaro Islam, tokleh kenakan cukai kpd org miskin. Terkecuali cukai tanah cukai kedai/perniagaan pendek kato cukai utk org kayo2 srupo Tan Sri je la buleh.! 
Australia implement GST 10%, tgk fakta berkenaan Australia deh: pahtu baru pikir la nk wat comparison tuh. 
Australia negaro paling tinggi menetapkan gaji minima iaitu sebanyak $15 per hour (gaji minima paling mahal di dunio). 
Australia memberikan pendidikan percuma kpd citizen n PR. Sehingga ke peringkat PhD.

Elaun PR n citizen sehingga $2000 sebulan

Elaun anok2 
Elaun jobless(penganggur) pun buleh pitih.! 
Highway percuma tak terhitung byk dio. Highway berbayar pun paling mahal $6 jah
Freeway menghubung antara negeri ke negeri lain FREE! Rakyat bleh pilih ado 6 highway percuma kalu nk gi KL dari KB (contoh), kito? Jale rayo ado so jah. Masuk Karak keno tol puluh2 riyal. Bodo dok?

Elaun org tuo
Pensioners xperlu risau masa tua terjamin
Kuli batok pun pakai Honda Type R, cleaner pakai skyline, postman pakai Audi Malaysia? Cleaner jale kaki.!

Public transport no.1 di dunio! Tram percuma (LRT percuma dlm bandaraya melbourne)
Train muroh Flight muroh Bus muroh 
Harga kereta 10kali ganda lagi muroh berbanding Malaysia, even harga keto Proton pun muroh di Australia lagi. Tan Sri nok bahas isu proton dok? Mari ah.

Tahap keselamatan dlm negaro no.1 di dunia. Malaysia? Ragut rogol rompak samun bunuh hari2 masuk tv.! Jenayah tinggi, lagi mau wat GST, org miskin makin miskin, perkadaran jenayah akan meningkat, logik la kalu pahni kes samun 100kes sehari. Sbb rakyat lapar la gilooo.!! Gaji sikit, beban banyok.! Ekonomi mcm tahik tp cukai kiri kanan keno.! Bodo la puok mung nih duk wat babi apo dale Parlimen eh? Pikir nasib rakyat ko pikir pitih poket puok mung jah? 
Tan Sri, just one word from me. Honestly...

BODO!

Hmm... bernas sekali hujahnya... siap dengan maki hamun lagi..

Pinjam ayat Dr. M.. "Dalam keadaan ekonomi tidak menentu, dalam keadaan rakyat terpaksa bayar cukai yang lebih tinggi, dalam keadaan nilai Ringgit yang menurun teruk, dalam keadaan kos sara hidup meningkat dan rakyat dilanda banjir dan kehilangan ratusan juta Ringgit, Kerajaan membazirkan wang ratusan juta untuk pesawat mewah walaupun sudah ada pesawat-pesawat milik Kerajaan."

Jadi.. tak salah kalau rakyat marah..

Dr. Mahathir silap.. sebenarnya masih ada satu kaum yang percaya Najib bulat-bulat..

Posted: 02 Apr 2015 01:00 AM PDT


Malaysiakini hari ini melaporkan yang Tun Dr. Mahathir mengatakan sudah tidak ada lagi kaum yang percaya kepada Presiden UMNO sedia ada yang juga Perdana Menteri, Najib..

Laporannya... BN akan kalah sekiranya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak terus memimpin parti itu sehingga pilihan raya umum (PRU) ke-14, kata mantan perdana menteri Tun Mahathir Mohamed.

"Sesungguhnya rakyat, baik Melayu, Cina, India atau suku kaum Sabah dan Sarawak sudah tidak percaya lagi kepada Datuk Seri Najib.

"Ahli Umno dan pemimpinnya perlu sedar bahawa Umno dan dengan itu BN akan kalah jika Datuk Seri Najib memimpin Umno hingga PRU 14," tulis Mahathir (kiri) di blognya hari ini.

Katanya lagi apabila Umno kalah, kepimpinan parti itu akan dikutuk dan ditolak oleh bangsa Melayu dan ia tidak akan dapat dipulihkan semula.

Ini bukan kali pertama Mahathir memberi amaran keras itu.

Pada 13 Mac lalu, perdana menteri 22 tahun itu meramalkan kontroversi sekitar isu 1Malaysia Development Bhd (1MDB) akan menjadi punca kekalahan BN dalam pilihan raya depan.

Menulis dalam blognya hari ini, Mahathir berkata pemberian wang percuma menimbul kemarahan orang Melayu dengan "mengenepikan Dasar Ekonomi Baru kerana ingin mendapat sokongan orang Cina".

Dalam masa sama, katanya, orang Cina juga menolak pemerintahan Najib seperti tergambar dalam pilihan raya umum ke-13 lalu.

'Jet Datuk Seri, Datin Seri'

Walaupun dalam blognya sebelum ini Mahathir telah melontarkan kritikan keras tentang isu 1Malaysia Development Bhd (1MDB), beliau terus berbuat demikian dalam tulisannya hari ini.

"Dan banyaklah lagi tuduhan dan soalan terhadap 1MDB yang ditubuh oleh Datuk Sri Najib dan dikuasai sepenuh olehnya sebagai penasihat yang tidak dijelas dan dijawab selain dari menafi dan mendakwa semuanya bohong belaka," katanya.

Malah, katanya, laporan akhbar antarabangsa berhubung perkara itu "amat memalukan negara".

Sementara itu, Mahathir juga mengkritik pembelian sebuah lagi jet rasmi perdana menteri ACJ319, yang didakwa pembangkang bernilai RM465 juta, untuk kegunaan "Datuk Seri dan Datin Seri".

"Dalam keadaan ekonomi tidak menentu, dalam keadaan rakyat terpaksa bayar cukai yang lebih tinggi, dalam keadaan nilai ringgit yang menurun teruk, dalam keadaan kos sara hidup meningkat dan rakyat dilanda banjir dan kehilangan ratusan juta ringgit, kerajaan membazirkan wang ratusan juta untuk pesawat mewah walaupun sudah ada pesawat-pesawat milik kerajaan," katanya.

Terus mengasak Najib, Mahathir hari ini turut membangkitkan berhubung persoalan siapa yang mengarahkan pembunuhan warganegara Mongolia Altantuya Shaariibuu.

Langkah itu memperlihatkan bahawa Mahathir bersedia pergi lebih jauh dengan mempergiatkan lagi tekanan terhadap pentadbiran Najib yang sedia terhimpit dengan pelbagai isu.

Ini termasuklah isu kekayaan keluarganya, perbelanjaan kerajaan serta cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

Lebih malang, serangan itu dilontarkan menjelang ulang tahun enam pentadbiran Najib sebagai perdana menteri esok.


... Sebenarnya Tun dah silap jika beliau mengatakan sudah tidak ada lagi bangsa di negara kita yang mempercayai Presiden UMNO yang namanya Najib itu..

Hakikatnya masih ada satu lagi kaum yang mempercayai apa saja Najib ucapkan, nak dikatakan mereka tidak punya otak untuk berfikir.. mereka ada otak..

Nak dikatakan mereka tak tahu membaca, mereka pergi ke Sekolah malah boleh menulis di Facebook dan juga Blog..

Tapi apa saja yang Najib kata mereka setuju begitu saja tanpa berfikir seolah-olah mereka tidak punya otak untuk berfikir..

Mereka adalah kaum MACAI...

Ha.. ha.. sekejap lagi riuh rendahlah macai-macai membelasah aku.. sebab aku letakkan macai sebagai satu kaum..

Siapa arah bunuh Altantuya? soal Tun Mahathir

Posted: 01 Apr 2015 10:30 PM PDT


Diminta Menteri Dalam Negeri dan juga Ketua Polis Negara yang sibuk melayan Twitter itu jawap soalan dari Tun Mahathir itu..

Perlu diingat Tun Mahathir bukanlah sebodoh macai-macai yang ada.. sebelum berikan jawapan siasat sepenuhnya siapa yang mengarahkan pembunuhan itu..

Laporan berkaitan..

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini berkata kenyataan Sirul Azhar Umar bahawa dia hanya menjalankan arahan ketika membunuh Altantuya Shaaariibuu harus disiasat. 
Mahathir berkata, perkara itu melibatkan nyawa manusia dan "amatlah zalim" jika Sirul dibiar menjalani hukuman mati hanya kerana menjalankan arahan. 
"Rakyat tertanya-tanya siapa yang memberi arahan. 
"Sebagai pengawal peribadi Datuk Sri Najib (Razak), dakwaan Sirul perlu disiasat untuk menentukan siapa yang memberi arahan. 
"Tetapi selain daripada Najib berkata Sirul 'merepek', tidak ada siasatan yang dibuat," katanya. 
Menulis di blognya, Mahahthir juga membangkitkan sebuah "skandal" kapal selam dengan pembunuhan Altantuya. 
Sirul sebelum ini berkata beliau hanya menjalankan tugas dan menjadi kambing hitam dalam kes itu. 
Daripada tahanan imigresen di Australia, bekas anggota polis elit itu berkata sedang mempertimbang untuk mendedahkan segala-galanya kepada media tentang perkara itu. 
Najib menyifatkan dakwaan Sirul bahawa dia bertindak atas arahan sebagai "rubbish" (mengarut atau merepek). 
Sirul dan seorang lagi rakan dalam pihak berkuasa itu Azilah Hadzri disabitkan bersalah membunuh Altantuya dan dijatuhi hukuman gantung sampai mata. 
Motif kepada pembunuhan itu bagaimanapun masih misteri. 
Esok 6 tahun Najib jadi PM 
Sirul bagaimanapun tidak hadir dalam prosiding akhir di Mahkamah Persekutuan keran berada di Australia. Dia ditangkap tidak lama kemudian. 
Undang-undang negara kanggaru itu tidak membenarkan pihak berdepan hukuman bunuh dihantar pulang ke negara hukuman akan dilaksanakan. 
Penganalisis politik Razak Baginda, yang dikatakan pernah menjadi rakan rapat Najib, pernah didakwa bersubahat dalam pembunuhan itu. 
Beliau kemudian dibebas tanpa dipanggil membela diri kerana keterangan dikemukakan tidak cukup bagi membuktikan kes prima facie terhadapnya. 
Sementara itu, walaupun Mahathir dilihat semakin lantang terhadap pentadbiran Najib, terutamanya dalam isu 1Malaysia Developement Bhd (1MDB), beliau tidak pernah secara terbuka membangkitkan kes Altantuya. 
Langkah itu memperlihatkan bahawa Mahathir bersedia pergi lebih jauh dengan mempergiatkan lagi tekanan terhadap pentadbiran Najib yang sedia terhimpit dengan pelbagai isu. 
Ini termasuklah isu kekayaan keluarganya, perbelanjaan kerajaan serta cukai barangan dan perkhidmatan (GST). 
Esok genap enam tahun Najib bertugas sebagai perdana menteri lapor Malaysiakini

Semoga Tun panjang umur hendakNya..


Dewan Rakyat umum Anwar gugur taraf ahli Parlimen.. dan apabila tarafnya digugurkan..

Posted: 01 Apr 2015 08:21 PM PDT


Bagi mereka yang sentiasa 'sakit hati' terhadap apa saja tindakan yang dilakukan oleh Saudara Anwar Ibrahim akan merasa begitu 'lega' apabila mendapat khabar yang Saudara Anwar tidak lagi menjadi ahli parlimen.

Dilucutkan keahlian parlimennya. Tidak ada lagi Ketua Pembangkang yang akan mempersoalkan isu-isu yang boleh menyebabkan 'sesak nafas' pihak-pihak tertentu untuk menjawabnya. Bermakna akan ada pilihan raya kecil kawasan Permatang Pauh tidak lama lagi untuk memilih wakil parlimen yang baru.

Dengan pengumuman yang dibuat oleh Speaker Dewan Rakyat tentang Saudara Anwar itu bermakna akan 'nyenyak'lah tidur golongan yang sentiasa 'takut dan bimbang' terhadap beliau.

Akan 'berselera'lah golongan ini apabila menikmati apa juga 'hidangan' dan tentunya akan 'berselera' jugalah agaknya apabila berhadapan dengan sogokan dan wang rasuah yang dihulurkan.

Sebenarnya hanya segelintir sahaja rakyat Malaysia yang begitu gembira dengan ketiadaan Anwar di parlimen berbanding dengan peratusan rakyat Malaysia yang jauh lebih ramai menangisi nasib malang yang menimpa beliau.

Bagi golongan majoriti ini, mereka tetap mengatakan Anwar tidak bersalah. Walaupun seribu tuduhan dilemparkan terhadap Anwar mereka tetap mengatakan Anwar tidak bersalah walaupun keputusan hakim mengatakan yang Anwar bersalah.

Mereka menaruh harapan yang pada suatu ketika nanti Anwar akan keluar dari penjara dan akan menjadi pemimpin mereka juga pada suatu hari nanti sepertimana yang berlaku kepada Nelson Mandela, pemimpin Afrika Selatan itu. Hanya masa dan takdir yang menentukan.

Sememangnya begitu agaknya nasib seseorang pemimpin tulin yang betul-betul mahu mengabdikan dirinya kepada masyarakat yang dipimpinnya. Terlalu banyak menempuh ujian dan halangan.

Ini dapat dilihat dan terbukti apabila dikaji sejarah perjuangan pemimpin besar dunia yang jatuh dan bangun demi untuk kepentingan rakyat dan negara.

Mungkin ada yang merasakan bahawa dengan ketiadaan Anwar parlimen akan menjadi 'sepi' berbanding dengan keadaan apabila beliau 'wujud'.

Tetapi yakinilah bahawa keadaan di parlimen tidak akan banyak berubah dengan kehadiran tokoh-tokoh muda yang baru muncul seperti Rafizi, Nurul Izzah, Tony Pua, Khalid Samad dll.

Kadang-kadang aku terfikir juga bahawa apakah ketiadaan Saudara Anwar ini merupakan satu hikmah yang terselindung.

Apakah mungkin ketiadaan Saudara Anwar ini untuk memberi peluang kepada tokoh-tokoh muda untuk muncul di arena kepimpinan negara yang bersesuaiann dengan Kurun ke 21, kurun anak muda. Mungkin begitu kehendak yang maha kuasa.

Kehadiran Anwar di arena berkemungkinan sentiasa membayangi kemunculan tokoh-tokoh muda untuk menyerlahkan bakat-bakat mereka sebagai pemimpin.

Sehubungan dengan situasai ini, apakah tidak terfikir di kepala kepimpinan Pakatan Rakyat untuk melantik Rafizi atau Nurul Izzah atau Tony Pua sebagai Ketua Pembangkang menggantikan Saudara Anwar Ibrahim.

Memang tidak berapa lojik dan tidak wajar syor yang aku kemukakan itu.

Jikalau mengikut pertimbangan dan pemikiran golongan lama sememangnya cadangan yang aku kemukakan itu tidak masuk akal disebabkan cara berfikir mereka masih bergantung dan berpaut kepada berfikir cara lama, cara berfikir Kurun ke 20 sedangkan kita berada dalam Kurun ke 21.

Dan tentulah bersesuaian pula agaknya sekiranya Saudara Khairy Jamaluddin diketengahkan sebagai pengganti DS Mohd Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Alangkah 'seronok' apabila melihat orang muda 'bertempik sorak' dan 'bersepak-terajang' di gelanggang parlimen Malaysia, menggantikan 'orang tua' yang sudah letih dan tidak bermaya.

Lagi pun sememangnya hasrat yang pernah diucapkan dan diidamkan oleh Saudara Khairy Jamaluddin untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia dalam usia yang masih muda.

Samada berjaya atau tidak beliau menjadi Perdana Menteri tentulah keadaan yang menentukan. Berkemungkinan juga Saudara Rafizi Ramli yang mendahuluinya melihatkan keadaan perkembangan cara berfikir masyarakat kini, terutamanya cara berfikir masyarakat Melaysia yang terlalu inginkan perubahan daripada yang lama kepada yang baru dan progresif.

Walau macam mana pun senario yang akan ditempuhi semasa ketiadaan Anwar, nama Anwar Ibrahim tidak akan luput dari ingatan bangsa Malaysia.

Saudara Anwar Ibrahim telah menjadikan dirinya idola dan icon bagi bangsa Malaysia dalam erti kata yang sebenarnya.

Bukan sahaja 'dimiliki' oleh orang Melayu tetapi disayangi dan dipuja-puji oleh orang Cina, India, Iban, Kedazan dan seluruh rakyat Malaysia.

Ketiadaannya mungkin mengembirakan segelintir manusia di Malaysia tetapi masih ramai (dan terlalu ramai) yang akan menunggu (dan tetap menunggu) 'kemunculannya'.

Kuasa Tuhan menentukan segala-galanya...

Ditulis oleh Abu Hassan Adam


Laporan berkaitan..

Dewan Rakyat mengumumkan secara rasmi Datuk Seri Anwar Ibrahim gugur taraf sebagai ahli Parlimen Permatang Pauh susulan petisyen keluarganya ditolak Lembaga Pengampunan. 
Perkara itu diumumkan Timbalan Speaker Datuk Ismail Said pada persidangan hari ini. 
Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia semalam mengeluarkan notis pemakluman keahlian Anwar sebagai ahli Parlimen gugur bermula 16 Mac lalu, sebaik sahaja keputusan petisyen pengampunan berkenaan diumumkan. 
"Dalam hal ini, petisyen pengampunan bagi Permatang Pauh diputuskan pada 16 Mac 2015, hukuman penjara bagi tempoh 5 tahun yang dikenakan terhadap Permatang Pauh hendaklah diteruskan," katanya melalui notis berkenaan. 
"Dengan keputusan ini, makanya Permatang Pauh hilang kelayakannya sebagai ahli Parlimen pada 16 Mac 2015 iaitu sebaik sahaja petisyen bagi suatu pengampunan itu diputuskan," kata Pandikar. 
Sehubungan itu, Pandikar berkata satu pemberitahuan dikemukakan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berkenaan perkara itu. 
SPR kemudiannya berkata ia akan bermesyuarat pada 8 April menentukan tarikh pilihan raya kecil bagi Permatang Pauh. 
Susulan keputusan lembaga pengampunan itu, Anwar kini turut kehilangan jawatan sebagai ketua pembangkang di Parlimen sepenuhnya silalah baca di SINI



-------------------------------------------------------------------------------

Jom berjuang bersama rakan bloggers di Facebook!

Tunjukkan sokongan anda! Sila Like.

No comments:

Post a Comment

Marilah rakyat Malaysia, berikan pendapat anda supaya anda boleh meluahkan apa yang anda fikirkan kepada semua.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...