Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Wartawan dedahkan nyaris dibelasah peserta demo 'Turun Salib' tapi diselamatkan Jannah..

Posted: 20 Apr 2015 07:30 AM PDT


Kisah yang menarik untuk dikongsikan bersama ini telah dikongsi oleh Marina Mahathir melalui laman rasmi facebook miliknya.

Sehingga waktu artikel ini ditulis ianya telah dikongsikan oleh lebih dari 800 individu dan mendapat lebih dari 3,500 'Like'.

Ianya mengenai seorang wartawan bernama Nicholas Cheng yang dipercayai dari akhbar The Star kerana selain dari The Star demontrasi turunkan salib itu hanya mendapat liputan dari dua buah akhbar.

Menurut Nicholas hanya dua buah akhbar yang memberikan liputan tentang insiden ini, satu dari The Star manakala satu lagi dari Sinar.

Nicholas bukan hadir sebagai wartawan semata-mata tetapi sebagai penganut kristian yang sedang kebingungan memikirkan rasionalnya lambang salib diturunkan dari sebuah Gereja..

Dalam mencari jawapan tentang persoalan itu beliau mengajukan beberapa soalan kepada peserta demo itu..

Nicholas bertanya kepada mereka "Apa kuasa yang kamu ada (penduduk) untuk mempersoalkan kewujudan gereja di kawasan berkenaan?"

"Siapa yang berikan kamu hak untuk mendakwa kawasan (penempatan) ini milik muslim?"

"Bagaimana lambang salib boleh membuatkan anak anda menukar agama kepada kristian?"

Malang buat beliau jawapan yang diharapkan tidak diterima tetapi kolar baju beliau dicekak dan diugut oleh peserta pula..

Selepas Nicholas dilayan secara kasar oleh peserta-peserta demo itu muncul Jannah, wartawan dari Sinar yang turut berada di lokasi kejadian.

Sebelum ini Nicholas langsung tidak pernah bertemu dengan Jannah dari Sinar Harian itu.

Jannah menghampiri Nicholas dan meminta dia agar tidak berjalan secara berseorangan.

Bagi memastikan keselamatan Nicholas terjamin sepanjang sesi temubual dan mendapatkan maklumat untuk berita itu, Jannah sentiasa mengikuti Nicholas agar dia tidak diserang oleh kumpulan pendemo tersebut.

Tindakan Jannah itu membuatkan Nicholas tersentuh lalu berkongsikan pengalamannya di laman facebook bagi menyatakan rasa terima kasih tidak terhingga kepada Jannah yang sudi melindungi dan mempedulikan keselamatan dirinya dari diancam oleh peserta demo itu..

Berikut adalah catatan tersebut..

Nicholas Cheng  
Guys I wrote this story today and I want to share with you my experience. I don't want to focus on the sheer stupidity of those protesting, but the kindness of a girl named Jannah from Sinar Harian who was also covering this protest.  
We were the only two reporters there and I was the only non-Malay. Being raised Christian myself, its not hard to see why I was affected by this. So my line of questioning to the villagers was.. sarcastic.  
I asked them, what authority do you have to tell someone else to not have a church here? Who gives you the right to claim this land as Muslim land? How will a cross turn your son into a Christian.  
These are sensible questions but of course, some people can't be swayed with rational thinking. This angered the group and many became confrontational, grabbing my shirt and speaking to me in a threatening manner.  
I have to admit, I was pretty scared. In comes Jannah. I've never met her before. She came up to me and said, hey.. I think you should stay with me. Don't walk off by yourself. We conducted our interviews together after that.  
Even at times when I wandered off to try and speak with the pastor, I noticed she followed me closely from behind. And she later even walked me to my car.  
Wow!  
I would have probably been beaten up or worse if it wasn't for her. This story is making rounds on FB and Twitter, because it shows the kind of Malaysia we live in. 
Intolerant, mindless and sometimes unlivable. But there are gems like Jannah who remind me why Malaysia is a beautiful place.  
I think thats a story worth telling more than a bunch of people angry at a cross. Wherever you are, Jannah.. thank you!


Hmmm... inilah yang kita mahu..

Apa yang Jannah tunjukkan ini sebenarnya membuktikan Islam itu indah.. penuh dengan sifat kasih sayang sesama insan walaupun berlainan agama..

Islam juga mengajar umatnya untuk melayan penganut agama lain dengan baik supaya Islam tidak diserang secara melampau..

Surah Al-Kaafirun menyatakan dengan jelas, masing-masing dengan agama mereka sendiri dan tidak memaksa ajaran Islam ke atas agama lain..

Bukan macam yang kat dalam video di bawah ni..



Tindakan mereka ini boleh dianggap sebagai satu penghinaan kepada umat Islam di Taman Medan.. kerana beranggapan akidah umat Islam sangat rapuh, hanya kerana melihat salib penduduk Islam disitu boleh berpaling dari Islam...

Apa punya turr...

ADUN Taman Medan dakwa 'Turun Salib' kerja Ahli UMNO

Posted: 20 Apr 2015 05:30 AM PDT


Insiden sekumpulan ahli Umno PJS mengugut pihak gereja agar menurunkan salib pada bangunan gereja suatu tindakan bermotif politik.

Saya merasa terpanggil untuk menjelaskan situasi tersebut memandangkan tindakan ahli Umno PJS itu telah menimbulkan persepsi negatif terhadap Islam dan umat Islam khususnya.

Umno sekali lagi menggunakan Islam untuk agenda politik sempit dan perkauman mereka.

Insiden gereja di Taman Medan ini sarat dengan motif politik. Salah seorang demonstran Munaliza Hamzah merupakan calon Umno/BN di N33 Taman Medan pada PRU 12 melawan saya. Beliau kalah pada saya.

Seorang lagi demostran, Datuk Abdullah Abu Bakar yang mengaku dirinya sebagai Ketua Kampung, jelas sudah berbohong kerana tidak wujud kampung di Taman Medan. Beliau juga salah seorang Ketua Cawangan Umno di PJS.

Bila disiasat, individu-individu lain yang hadir juga mempunyai kaitan dengan Umno PJS, sama ada pernah/masih memegang jawatan di bahagian/cawangan, Pemuda dan Wanita.

Tindakan keji mereka telah menghina umat Islam khususnya di Taman Medan. Mereka beranggapan aqidah umat Islam sungguh rapuh, hanya dengan ada gereja di kawasan dan menggantung salib akan membuatkan penduduk Islam berpaling dari Islam.

Malah, sikap keterlaluan itu telah memberi persepsi negatif terhadap Islam dan muslim. Kini, muslim dilihat sebagai taksub dan ekstrim sehingga menghalang orang bukan Islam mengamalkan agama masing-masing.

Sejak 2008 sehingga kini, pengajian dan kuliah agama di masjid-masjid dan surau-surau sentiasa ada berbanding sebelum itu. Penduduk Islam khususnya sangat gembira dan berpuashati dengan perkembangan ini kerana sebelum itu, sukar diadakan majlis-majlis ilmu kerana didakwa para ustaz adalah dari pembangkang. Kefahaman penduduk Islam tentang Islam juga lebih baik.

Islam mengajar umatnya untuk melayan penganut agama lain dengan baik supaya Islam tidak diserang secara melampau. Surah Al-kaafirun menyatakan dengan jelas, masing-masing dengan agama mereka sendiri dan tidak memaksa ajaran Islam ke atas agama lain.

Saya menasihatkan semua yang terlibat dalam insiden Gereja di Taman Medan untuk kembali kepada penghayatan Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad (saw) dan tinggalkan perbuatan yang bertentangan dengan ajaran agama.


PUAN HJH HANIZA MOHD. TALHA
ADUN TAMAN MEDAN
20 APRIL 2015


Tak ada yang mati, jadi ini bukan menghasut - Wanita UMNO PJ Selatan

Posted: 20 Apr 2015 01:24 AM PDT


Kalau nak diikutkan kata bekas calon BN bagi Taman Medan ni.. peserta-peserta demo Anti GST dan lain-lain lagi yang pernah diadakan di Malaysia tak bolehlah dituduh menghasut..

Sebab katanya dalam demo yang dipimpin oleh Abang kepada Ketua Polis Negara itu tak ada sesiapapun yang mati..

Patutlah pengundi Taman Menda tak pilih dia sebagai wakil.. kurang cerdik rupanya..

Pemimpin Umno Petaling Jaya Selatan mendakwa, demonstrasi bagi membantah tindakan memasang lambang salib di sebuah gereja di Taman Medan semalam tidak patut dianggap menghasut. 
Ketua sayap Wanita Umno bahagian tersebut, Munaliza Hamzah berkata tiada seorangpun meninggal dunia atau mengalami kecederaan akibat demonstrasi semalam. 
"Walaupun kami pergi ke sana untuk berdemonstrasi, tiada seorangpun mati, tiada seorangpun cedera dan tiada seorangpun yang marah selepas itu," katanya. 
Malah, demonstrasi oleh kumpulan anti-Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) lebih bersifat menghasut daripada demonstrasi ke atas gereja tersebut, katanya. 
Menurutnya, ia tidak bersifat menghasut kerana dialog di antara wakil gereja dan penduduk dibuat dengan sopan santun dan penuh hormat. 
"Kaim tidak lakukan apa-apa perkara menghasut. Kami cuma mahu minta tolong dari gereja untuk turunkan salib mereka," kata Munaliza. 
"Kami cuma hantar tiga wakil untuk dialog (selepas demonstrasi) dengan kehadiran polis Cawangan Khas. 
"Kami bersopan dengan mereka, dan mereka juga begitu," katanya yang menambah, anggota polis yang hadir pasti dalam mengesan sekiranya unsur hasutan timbul dalam demonstrasi atau dialog tersebut. 
Katanya, seorang wakil gereja bersetuju untuk menurunkan salib tersebut selepas perbincangan selama 10 minit. 
Menurutnya lagi, ini menunjukkan bahawa pihak gereja menghormati pandangan para penduduk. 
"Tidakkah meminta orang turun ke jalan untuk (membantah GST) satu perkara menghasut?," soal Munaliza lapor Malaysiakini


Oh.. baru aku tahu.. minta tolong rupanya.. tapi kalau nak minta tolong kenapa perlu adakan demo?

Baca ni..

Dalam cadangan pindaan seksyen baharu 5(a) Rang Undang-Undang (RUU) untuk meminda akta tersebut, antara lain menyatakan bahawa jika seseorang dipertuduh atas kesalahan di bawah Seksyen 4(1a) dan diperakui secara bertulis oleh pendakwa raya, tiada jaminan boleh diberikan kepadanya demi kepentingan awam.  
Individu atau kumpulan yang memperalat agama bagi tujuan mencetuskan kebencian juga boleh didakwa di bawah RUU tersebut.  
Berdasarkan kandungan pindaan, perenggan baharu dalam subseksyen 3(1) Akta 15 menyebut bahawa mana-mana pihak yang mengembangkan perasaan jahat, permusuhan atau kebencian antara pihak tertentu atas alasan agama dianggap sebagai satu kesalahan.

Sepenuhnya bacalah di SINI

Nak sebar fitnah di Permatang Pauh ni pun.. buatlah research dulu..

Posted: 19 Apr 2015 11:00 PM PDT


Apa yang tersebar di beberapa gropus laman WhatApps sejurus selepas PAS Permatang Pauh meluluskan usul memberi kata dua kepada PKR dalam isu di PRK Permatang Pauh ialah seperti berikut..


KENYATAAN MEDIA 
PARTI KEADILAN RAKYAT BERHUBUNG KENYATAAN MEDIA OLEH YDP PAS KAWASAN PERMATANG PAUH 
Berhubung kenyataan media yang telah dikeluarkan oleh YDP PAS Kawasan Permatang Pauh berkenaan hubungan kerjasama PAS - PKR dalam PRK P.Pauh, PKR ingin menegaskan perkara berikut :- 
1. Menuntut PAS menarik balik kenyataan mengeluarkan kenyataan media secara terbuka tidak akan membantu PKR dalam PRK Permatang Pauh. 
2. Kerusi Parlimen Permatang Pauh adalah milik tradisi PKR. PAS tidak berhak untuk mencampuri dan mempersoalkan calon yang akan dipilih kepimpinan PKR. PAS juga tidak perlu ada niat untuk meletakkan calon di kawasan tersebut.

3. PKR ingin memperjelaskan sekali lagi bahawa PKR tetap sependapat dengan DAP dan tidak akan menyokong Rang Undang-Undang Persendirian tentang hudud oleh Kerajaan PAS Kelantan. 
4. PKR dan DAP tidak akan teragak-agak untuk memutuskan segala hubungan dengan PAS sepertimana yang telah dilakukan di Sabah sekiranya kepimpinan PAS masih lagi bersikap mementingkan diri dan tidak mengikuti keputusan bersama dalam Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat. 
5. Kepimpinan PAS harus menerima hakikat bahawa kemenangan kerusi milik PAS dalam siri pilihanraya lepas disebabkan kerjasama dengan PKR dan DAP dalam Pakatan Rakyat.

6. PAS dibawah kepimpinan Tuan Guru Haji Hadi Awang sebagai Presiden PAS dilihat gagal mewujudkan pentadbiran dan pengurusan negeri secara bijaksana sehingga mengakibatkan kekalahan Pakatan Rakyat di Kedah dan Perak. Sebagai bukti, Selangor di bawah PKR dan Pulau Pinang di bawah DAP tetap teguh dan memenangi lebih banyak kerusi berbanding PAS. Bukankah ini penanda aras bahawa kekuatan sebenar dalam Pakatan Rakyat ialah PKR dan DAP?

7. Kepimpinan PAS harus menerima kenyataan ini secara terbuka bagi memastikan bahawa Pakatan Rakyat dibawah PKR dan DAP adalah jauh lebih baik berbanding PAS. 
8. PKR juga menyeru kepada semua ahli PAS agar berani membuat perubahan dalam kepimpinan PAS supaya rakyat akan kembali memberikan sokongan kepada Pakatan Rakyat. Kepimpinan PAS yang ada sekarang sudah terlalu lama memegang jawatan dan dilihat gagal menentukan halatuju PAS dalam Pakatan Rakyat. Berilah peluang kepada Dato Paduka Husam Musa sebagai Presiden PAS yang baru. 
9. PKR sekali lagi menyeru kepada PAS Permatang Pauh supaya menarik balik segala kenyataan media dan membantu PKR di Permatang Pauh. Sekiranya PAS tidak mahu terlibat membantu PKR di Permatang Pauh maka PKR juga tidak akan teragak-agak untuk tidak membantu PAS di Rompin. 
Sekian, terima kasih. 
YB RAFIZI RAMLI 
Setiausaha Agung
Parti Keadilan Rakyat
20 April 2015

Apa yang tak betulnya?

Setahu aku lah selama ini yang menerima kenyataan media dari Rafizi ni.. tak pernahlah lagi aku jumpa kenyataan media dia macam kat atas tu..

Maksud aku setiap perenggan kenyataan tu ada nombor..

Bila tanya kat Rafizi.. ini jawapannya...

Salam Sdr..  
Kenyataan yang berlegar di whatsapp kononnya dari saya mengenai PRK Permatang Pauh seperti di bawah adalah PALSU dan permainan jahat musuh KEADILAN.  
Lain kali nak meniru pun perlu semak kenyataan saya yang tidak pernah bernombor.

Nak sebar fitnah pun.. buatlah research dulu..


Mahathir mula menyerang Rosmah..

Posted: 19 Apr 2015 09:53 PM PDT


Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini memperhebatkan lagi asakan beliau terhadap Datuk Seri Najib Razak apabila mula menjadikan isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, sebagai sasaran kritikan.

Bezanya kali ini, beliau mensasarkan kritikan tersebut terhadap isu yang sering menjadi bahan politik seteru Najib dari Pakatan Rakyat (PR) iaitu dakwaan gaya hidup mewah Rosmah.

"Ada banyak perkara tentang kelakuan peribadinya (Najib) yang saya rasakan tidak betul.

"Namun, saya bersedia untuk melupakannya, termasuklah gaya hidup mewah beliau dan isterinya," kata Dr Mahathir dalam tulisan terbaru di blognya hari ini.

Bacalah...




1. Some people believe that I am so angry over not building the crooked bridge that I want Najib to resign.

2. I am not so frivolous. Yes, I am disappointed, especially as Najib appealed to the Singapore PM to build a bridge and the latter rejected it. It is shameful that we dare not build a bridge in our own land without approval by Singapore.

3. This shameful episode is not enough for me to ask Najib to step down. Najib is the son of Tun Razak, the man responsible for my elevation to Prime Ministership. Partly for that reason and partly because Najib showed good performance when I was PM, I wanted Najib to be PM. And people know I worked hard at it pressuring Abdullah to appoint him as DPM, so that he would become PM, when Abdullah leaves.

4. But Najib failed in many areas after becoming PM. Apart from the bridge he did not go ahead with the double tracking and electrification of the railway line from J.B. to Padang Besar which had been agreed upon but was dropped by Abdullah. For 14 billion Ringgit we would have this project completed by 2010. Instead, forced by the demand, he sanctioned the continuation of the track from Ipoh to Padang Besar for 12 billion Ringgit. We lost a lot of money.

5. Then he began to recruit his own 4th floor boys plus a number of British personnel to advise him on how to run the country. They, also used foreign consultants costing more than 7 billion ringgit. We had achieved independence in 1957 and we got rid of British advisers. We did better without them. Najib did not seem to believe in the Malaysian capacity to develop the country.

6. Ignoring the EPU and other Government departments he set up a new agency to plan the development of the country. This agency was headed by a non-civil servant and the salaries of these personnel far exceed that paid to civil servants.

7. The civil servants were very unhappy. In the past they on their own transformed this country from a developing country to a middle-income nation. Now their services, their expertise and experience are no longer needed.

8. They had always been loyal to the BN Government. Now many no longer support the Government. Some even join the opposition after retirement and stood as candidates in elections.

9. As a result of the role given to this new agency the policies of the Government were changed. Najib was told that the rejection of Abdullah in 2008 was due to Chinese dislike for the New Economic Policy. To win them back Najib must ignore affirmative action and should be seen to be more supportive of the Chinese and Indians.

10. He reduced places for bumis in the Government Universities even though in the numerous private universities and twinned colleges, bumis make up less than 10%. Bumiputra contactors and small business no longer had government favour. Most had to stop their businesses.

11. Without saying so in so many words he had adopted the Malaysian Malaysia slogan of the opposition, only calling it One Malaysia instead.

12. Responding to opposition demand he abolished the ISA and freed all those under restricted residence. Crime rates went up.

13. Then he started giving money to people, not just to individuals who earn less than RM3000/- per month but to the associations and the corporate sector as well. Billions were spent on this.

14. Then rallies were organised on every occasions. The organisers were instructed to gather 10,000 people. They were given food and allowances and were transported to the sites, where they were given placards to hold up with "I love PM" written on them. A song 1M4U was composed and sung even at the national day parade.

15. Despite all these the Chinese refused to support Najib. They flocked to the opposition and he performed worse than Abdullah in the 13th General Election.

16. The Malays too did not support Najib. Selangor after he headed UMNO did worse than 2008. Malays only voted for BN because they feared Anwar would appoint Kit Siang as DPM.

17. Through all these I continued to support Najib. On the few occasions I met him, I told him his strategy was wrong but my views were ignored. I said before the 2013 elections that if he did worse than Abdullah he should resign. I had fully expected him to do better than Abdullah.

18. When he failed I told people that they should continue to support him. I was prepared, despite everything to see him lead the BN in the 14th GE.

19. But now with the controversies dogging him I am sure BN would lose if he leads it in the 14th GE.

20. There are many things about his personal behavior that I thought were not right. But I was prepared to overlook them, including he and his wife's lavish lifestyle.

21. But when he cannot explain where billions of Ringgits have gone to and his involvement with questionable people in the management of 1MDB, I felt that he is not fit to be the Prime Minister of this country.

Please continue yours reading HERE


-------------------------------------------------------------------------------

Jom berjuang bersama rakan bloggers di Facebook!

Tunjukkan sokongan anda! Sila Like.

No comments:

Post a Comment

Marilah rakyat Malaysia, berikan pendapat anda supaya anda boleh meluahkan apa yang anda fikirkan kepada semua.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...