Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


SPRM dakwa Polis halang siasat dakwaan rasuah di IPD Sepang

Posted: 26 Jun 2015 03:05 AM PDT


Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mendakwa berlaku salah faham ketika seorang pegawainya sedang menyiasat satu dakwaan serahan wang rasuah yang sepatutnya dilakukan di Ibu Pejabat Polis Daerah, Sepang pada Selasa.

Pengarah Bahagian Komunikasi Strategik SPRM, Datuk Rohaizad Yaakob, dalam satu kenyataan pada Khamis malam, menjelaskan sebaik sahaja tiba, pegawai SPRM itu menahan seorang pegawai di IPD tersebut.

Tindakan itu menyebabkan berlaku salah faham antara pegawai polis terbabit dan pegawai SPRM berkenaan.

Bagi mengelakkan sebarang perkara yang tidak diingini, pegawai SPRM itu diarahkan untuk meninggalkan IPD tersebut.

Sehubungan dengan kejadian tersebut, satu laporan polis dibuat pada Rabu oleh SPRM.

Berikutan kejadian itu, pengurusan SPRM mengadakan perbincangan dengan pengurusan Polis Diraja Malaysia.

Menurut kenyataan SPRM, agensi kerajaan tesebut hanya menjalankan fungsi yang diperuntukkan mengikut Akta SPRM 2009 dengan bebas, telus dan profesional.

Difahamkan wang perangkap sejumlah RM10,000 dibawa oleh isteri suspek yang ditahan oleh pihak polis lapor AstroAwani


Kalau tol tidak naik, cukai akan dinaikkan kata Najib

Posted: 26 Jun 2015 01:19 AM PDT


Datuk Seri Najib Razak hari ini mempertahankan langkah kerajaan untuk menaikkan kadar bayaran tol dan berkata, sekiranya harga tol kekal, Putrajaya terpaksa menaikkan kadar cukai.

Menurut Perdana Menteri, pihaknya bagaimanapun sedang meneliti beberapa kaedah untuk memberikan kesan minimum kepada pengguna tol tetap untuk mengelakkan mereka terbeban dengan kenaikan kadar berkenaan.

"Kalau tak kena tol kita kena naikkan cukai. Cukai ni kena semua. Tol orang lalu akan bayar. Tapi kerajaan memikirkan agar kenaikan ini tidak akan memberi keuntungan tak munasabah kepada tol operator.

"Mungkin bagi pengguna tetap kita boleh bagi season pass. Prinsip kita, pakai lebuhraya kita terpaksa bayar itu kita tak boleh tolak. Ini realiti," kata Najib ketika berucap merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan MCA ke-60 di Kuala Lumpur hari ini.


Beliau turut menyindir pembangkang dari Pakatan Rakyat yang hanya tahu mengkritik sedangkan mereka hanya mempunyai pengalaman mentadbir negeri, dan bukannya negara.

"Pembangkang di negeri sahaja. Ingat mereka kalau di tempat sama tidak buat tindakan sama?" katanya ketika berucap di hadapan perwakilan MCA dari seluruh negara.

Najib berkata, kerajaan Barisan Nasional pimpinannya masih bersedia mendengar rungutan dan keluhan rakyat ekoran kenaikan kos sara hidup yang disebabkan program rasionalisasi subsidi.

"Saya tak kata kerajaan sempurna, tapi kerajaan ini sedia mendengar suara rakyat. Supaya tak terlalu berat bebannya kepada rakyat.

"Inilah langkah kehadapan, yakinlah ekonomi kita berada di landasan yang betul," katanya.

Beliau berkata, penstrukturan subsidi berkenaan adalah persiapan kerajaan untuk menghadapi krisis ekonomi pada masa akan datang.

"Kita perlu buat penstrukturan dari sekarang. Bila berlaku krisis ekonomi, kita akan melalui krisis lebih mudah.

"Sebab itu kalau kita bijak kita perlu bersedia menghadapi krisis dengan simpanan negara yang banyak.

"Akan ada kos sedikit. Insya-Allah, kita akan jadi negara maju. Visi kita sangat besar," katanya.

Najib turut mencabar PR untuk mengemukakan visi mereka untuk mentadbir negara, berbanding hanya menipu rakyat.

"Bertanding dalam visi kepada negara. Keupayaan untuk mentadbir bukan melalui penipuan. Jangan tipu rakyat," kata Najib merujuk kepada dakwaan penipuan pembangkang yang berkata BN membawa masuk 40,000 warga Bangladesh untuk mengundi ketika PRU13.

Najib turut meluahkan penghargaan terhadap khidmat bekas Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek atas perkhidmatan beliau mentadbir MCA lapor The Malaysian Insider


Semoga Mokhtar Senik terasa dengan ulasan Dr Maza tentang mimpi bertemu Nabi ni...

Posted: 25 Jun 2015 11:00 PM PDT


Mokhtar Senik ahli Jawatankuasa PAS Pusat dan ketua Dewan Ulama PAS Pahang dalam Facebooknya menulis, antara hiburan Allah kepada mereka semasa di dalam tahanan ISA di Kamunting adalah mimpi-mimpi yang indah.

"Antaranya kami dikurniakan mimpi bertemu Rasulullah SAW. Sepanjang tiga tahun lebih ditahan di situ, berpuluh kali saya bermimpi di datangi Saidina Umar Alkhattab," tulis Mokhtar mengenai pengalaman ditahan kerana terlibat dengan kumpulan Al Maunah pada 2000 yang dituduh cuba melancarkan perang terhadap Yang Dipertuan Agong pada ketika itu.

Tulisan Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS itu menjadi viral di media sosial sejak kelmarin.

Pelbagai pihak membuat pelbagai posting mengulas dan menyindir tulisan Mokhtar, yang juga ketua Dewan Ulama PAS Pahang itu. Pelbagai pihak membuat posting di dinding Facebook masing-masing bagi mengulas atau menyindir Mokhtar yang bersama kem Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam pemilihan lalu.

Nur Hadi Mohamad menulis, "Malam ni semua pakat berangan nak mimpi jumpa nabi atau sahabat nabi macam 'ulamak PAS'. Esok pagi boleh update kat FB bagitau semua orang. "Yang aku pelik macam mana boleh yakin sangat orang yang dia jumpa dalam mimpi tu betul-betul nabi atau sahabat nabi."

Seorang lagi pengguna Facebook Zizie Ali menulis: "Untuk PRU akan datang, saya dah hampir buat keputusan. Kalau semua calon di kawasan saya mendakwa mereka bermimpi jumpa nabi, saya mungkin tidak akan pergi mengundi."

Sementara Sharifah Zehra Irdina pula menulis di Facebooknya: "Tidurlah, mana tahu mimpi jadi bini Mokhtar Senik."

"Mokhtar Senik mimpi jumpa Nabi dan para sahabat berkali-kali sampai lupa mau kira. Apa kelas Mursyidul Am baru mimpi takat jumpa kelibat Nabi. Apa kelas makam Presiden takat baru jumpa dua tiga kali," tulis Sohaimi Ali merujuk kepada Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din dan Hadi .. antara yang dilaporkan The Malaysian Insider

Berikut adalah ulasan dari Dr. Maza mengenai posting Mokhtar Senik yang dikatakan seorang Ulama itu..

Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyelar mereka yang mendakwa bertemu Nabi Muhammad dalam mimpi, selepas kiriman Facebook ketua Dewan Ulama PAS Pahang mengundang cemuhan pengguna media sosial.

Mereka yang suka mendakwa bermimpi jumpa dengan Nabi Muhammad tertipu dengan perangkap syaitan sehingga mendatangkan sifat riak, kata Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

Asri berkata, mereka yang membuat dakwaan sebegini sering memiliki tujuan tertentu seperti menambah pengaruh diri, mengumpulkan harta orang ramai untuk diri sendiri, menyokong puak atau aliran tertentu serta tujuan politik kepartian. 
"Bukan sedikit dalam sejarah golongan yang menyeleweng menggunakan dakwaan sebegini untuk menaikkan diri sendiri dan menyokong aliran yang mereka dokongi," tulisnya dalam laman Facebook hari ini. 
Komen itu dipercayai sebagai respons terhadap kiriman Facebook Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS Pusat, Mokhtar Senik yang mendakwa bermimpi bertemu Nabi Muhammad dan sahabat baginda Umar Al-Khattab berpuluh kali ketika ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri di Kamunting, Perak.

Asri berkata, syaitan tidak boleh meniru ataupun menyerupai Nabi, namun syaitan boleh menyerupai yang lain untuk disangka Nabi datang dalam mimpi mereka. 
"Lalu ada kalangan mereka yang tertipu itu mendakwa di depan orang ramai untuk satu kemasyhuran diri ataupun riak mereka bermimpi Nabi. 
"Padahal mereka lupa, riak adalah penyakit daripada suntikan syaitan dan mereka jatuh ke dalam perangkap syaitan," katanya. Mokhtar, yang pernah ditahan ISA kerana terlibat dengan kumpulan Al Maunah pada 2000 yang dituduh cuba melancarkan perang terhadap Agong, menulis pengalamannya, dan berkata antara hiburan Allah kepada mereka semasa dalam tahanan ialah mimpi indah. 
"Antaranya kami dikurniakan mimpi bertemu Rasulullah. Sepanjang 3 tahun lebih ditahan di situ, berpuluh kali saya bermimpi didatangi Saidina Umar Alkhattab," tulis ketua Dewan Ulama PAS Pahang itu. 
Bagaimanapun, Mokhtar kemudiannya memadam posting tersebut selepas ia mengundang sindiran pengguna media sosial lain.



Bagus jugak cadangan Shahidan Kassim pasal kedai mamak ni..

Posted: 25 Jun 2015 07:45 PM PDT


Kata Shahidan antara cadangan yang akan dibincangkan dalam mesyuarat Majlis Sosial Negara (MSN) minggu depan sebagai langkah membendung gejala sosial ialah Kedai makan tidak boleh beroperasi selepas jam 12 malam.

Entah survey manalah yang dia pakai yang mengatakan kedai makan yang beroperasi 24 jam itu adalah penyumbang gejala sosial.

Tapi dari segi politik bagus jugak cadangan Shahidan Kassim ni pasal ianya akan menyusahkan penyokong-penyokong UMNO tegar tu yang merupakan pemilik-pemilik premis kedai makan tu..

KUALA LUMPUR - Kedai makan tidak boleh beroperasi selepas jam 12 malam sebagai langkah membendung gejala sosial adalah antara cadangan yang akan dibincangkan dalam mesyuarat Majlis Sosial Negara (MSN) minggu depan. 
Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim berkata, cadangan itu, termasuk mengehadkan waktu operasi pusat hiburan, akan turut diambil perhatian pihak berwajib dalam menangani gejala sosial yang semakin meruncing ketika ini. 
"Kita ambil maklum negara maju menetapkan beberapa perkara berkaitan aktiviti malam; pastikan umur 18 tahun ke bawah tidak boleh keluar selepas jam 11 malam. 
"Kedai makan pula dihadkan masa tertentu seperti hanya boleh beroperasi sehingga jam 12 malam. Atau jangan bertolak ansur dengan pusat hiburan yang beroperasi lebih masa atau diambil tindakan," katanya. 
Beliau berkata keadaan itu berlainan di sini kerana kehadiran banyak pihak yang memerlukan industri ini, pelancong, pendatang asing tanpa izin dan sebagainya. 
"Oleh kerana kelonggaran tersebut, ia menyumbang kepada masalah sosial," katanya. 
Shahidan berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Senator Datuk Dr Asyraf Wajdi Datuk Dusuki yang ingin tahu pelan tindakan kerajaan dalam menangani gejala sosial ketika sesi soal jawab di Dewan Negara hari ini. 
Jelasnya, lantaran itu, satu 'Nota Serius' dalam bentuk kertas kerja akan dihantar ke mesyuarat itu bagi mencari titik kebersamaan pihak-pihak berwajib. 
"Ini memerlukan kerjasama Kementerian Pelancongan, pihak berkuasa tempatan seperti Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan lain-lain lagi. Ini perlu dibincang bersama-sama," katanya.

Beliau mengambil maklum bahawa isu itu turut dibincangkan secara hangat dalam media sosial, dan kerajaan perlu juga mengambil kira pendapat penggiat industri makanan dan hiburan, memandangkan ia menjadi pilihan pelancong dalam dan luar negara ~ Sinar Harian

Bagaimanapun apa yang Shahidan nyatakan mengenai kedai mamak itu dipercayai diucapkan diluar kesedarannya...

Bila beliau sedar cadangannya itu akan membangkitkan kemarahan majoriti pengusaha kedai mamak yang beroperasi 24 jam itu adalah penyokong tegar UMNO..

Tak akan dibincangkan langsung perkara itu....


-------------------------------------------------------------------------------

Jom berjuang bersama rakan bloggers di Facebook!

Tunjukkan sokongan anda! Sila Like.

No comments:

Post a Comment

Marilah rakyat Malaysia, berikan pendapat anda supaya anda boleh meluahkan apa yang anda fikirkan kepada semua.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...