Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Kesiannya kat dia.. susah payah spin nafikan itu akaun Rosmah, Rosmah pulak mengaku itu akaun dia.. kah..kah..kah..

Posted: 10 Jul 2015 08:10 AM PDT


Kesiannya kat dia.. bertungkus lumus mencari fakta kononnya nak menafikan pendedahan Sarawak Report mengenai akaun Rosmah Mansor itu.. akhirnya Rosmah sendiri yang mengaku itu akaun dia..

Demi menunjukkan kesetiaannya yang tak berbelah bagi dan dalm masa yang sama cuma menampilkan kehebatanya dalam penyiasatan atau dalam lain ayat nak bodek le tu.. bersusah payah dia lakukan penyelidikan..

Bersandarkan dokumen yang memaparkan no mykad Rosmah Mansor menulislah dia..

Sarawak Report datang lagi dengan kononnya pendedahan terbaru kononnya berjuta Ringgit Malaysia dimasukkan ke akaun peribadi isteri Perdana Menteri pula.

Kononnya, duit berjuta ini disalurkan oleh seorang individu kedalam akaun Rosmah melalui beberapa transaksi diantara tarikh Februari hingga April 2015.

Malangnya, dokumen yang dilampirkan oleh portal pro pembangkang berkenaan terbukti hanya rekaan apabila terdapat beberapa kesilapan besar yang dikesan.

Pertama sekali, apa yang dipanggil dokumen rahsia akaun peribadi isteri Perdana Menteri tersebut hanyalah sekadar draf excell yang boleh direka oleh sesiapa sahaja.

Dokumen berkenaan langsung tidak menyamai dengan transaksi bank sebenar.

Yang kedua dan paling ketara, terdapat kesilapan pada nombor kad pengenalan lama yang dikatakan milik DS Rosmah Mansor.

Hasil carian melalui semakan pemilih SPR, nombor berkenaan langsung tidak ada didalam rekod.

Yang lebih menghairankan, jika merujuk nombor kad pengenalan yang dilampirkan didalam dokumen berkenaan, ia menunjukkan isteri Perdana Menteri itu baru berumur 30 tahun!!

Ini kerana individu yang lahir SELEPAS tahun 1964 sahaja yang mempunyai huruf "A" di pangkal sebelum nombor IC mereka. Pada warganegara Malaysia yang lahir sebelum tahun 1964, hanya nombor sahaja yang tertera di IC tanpa sebarang huruf.

Oleh itu, dokumen yang dilampirkan oleh Sarawak Report tersebut terbukti adalah fitnah jahat yang direka oleh pihak tertentu. Sudah tentu ia bertujuan mahu melihat Perdana Menteri dijatuhkan.

Adalah amat mustahil pihak Bank akan melakukan kesilapan sebesar itu kecuali ianya dokumen palsu ~ UtaraNews

Nak tulis tu dicampur dengan sedikit research mahu habis lebih kurang dua jam tu.. tapi kalau berhasil tak apa.. malangnya sia-sia saja buang masa..

Sia-sia saja usaha murni dia tu bila pihak Pasukan Khas mendakwa mereka telah sedia maklum akan akaun Rosmah itu cuma tak bising saja..

Pasukan bersepadu empat agensi itu juga berkata mereka sudah tahu berhubung pendedahan Sarawak Report semalam.

"Selanjutnya berkaitan dengan pendedahan media mengenai akaun isteri perdana menteri, perkara itu sememangnya sudah diketahui oleh pasukan petugas khas sebelum pendedahan itu dan siasatan mengenainya sedang dikendalikan," katanya.

Kenyataan itu dikeluarkan bersama oleh ketua-ketua di Jabatan Peguam Negara, Bank Negara, Polis Diraja Malaysia dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ~ Malaysiakini

Lebih malang lagi.. selain dari buat kerja sia-sia dan buang masa dibulan puasa ni.. Rosmah pulak pi mengaku itu memang akaun dia dan mahu Bank Negara siasat akan kebocoran itu..

Kata Rosmah itu akaun dia yang dibuka pada tahun 1984 masa dia kerja dengan firma pembangunan..

Datin Seri Rosmah Mansor has admitted that the bank account referred to in the Sarawak Report belongs to her, and that it was open in 1984 while she was working at a development firm.

In a statement through her lawyer Noorhajran Mohd Noor tonight, she said that the inferences made against her was malicious, baseless and unsubstantiated.

Calling it breach of the bank's function, she hoped that Bank Negara Malaysia would immediately or within 72 hours conduct a probe on the matter.

Rosmah's statement comes after the government task force, in charge of investigating allegations against Datuk Seri Najib Razak, has begun probing the account of the prime minister's wife after Sarawak Report alleged that RM2 million was deposited into her account ~ The Malaysian Insider

Kah.. kah.. kah.. mai kita pakat gelak kat dia ramai-ramai... kah.. kah..kah...


Alahaiii.. Najib silap langkah lagi..

Posted: 10 Jul 2015 03:00 AM PDT


Kononnya dia bercakap untuk menyakinkan rakyat Malaysia bahawa Pasukan Petugas Khas 1MDB yang sedang menjalankan siasatan itu adalah bebas dan tidak menerima arahan darinya..

Tapi bila Najib bercakap pada 8hb Julai yang lalu mengulas mengenai Pasukan Petugas Khas itu.. terserlah Pasukan tersebut tidak bebas dan menerima arahan dari Najib sendiri..

Kata Najib "Siasatan sedang dilakukan oleh Pasukan Petugas Khas untuk menentukan sama ada tuduhan yang dibuat oleh Wall Street Journal bahawa saya telah mengambil dana 1 MDB untuk kepentingan diri sendiri berasas atau tidak. Siasatan mesti mengambil kira kesahihan dokumen yang telah disiarkan bagi menyokong tindakan akhbar tersebut."

Jadi tak salahlah kalau Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man kata, tindakan Najib hanya memakan dirinya sendiri.

Katanya, Najib tersilap langkah apabila beliau sendiri menerangkan skop siasatan pasukan petugas khas itu yang sedang menyiasat dakwaan mengenai penyaluran dana kepada akaun-akaun bank yang didakwa dimiliki Najib.

"Kenyataan Najib pada 8 Julai lalu hanya mengundang persepsi bahawa pasukan tersebut tidak bebas, sedang menerima arahan, atau melaporkan penyiasatan kepada Najib.

"Selaku orang yang sedang dituduh di dalam kes ini, tindakan itu tidak betul dalam usaha Najib membersihkan namanya," katanya dalam satu kenyataan media..

Berikut adalah kenyataan media tersebut...

Najib tersilap langkah lagi 
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini tersilap langkah lagi apabila beliau sendiri yang menerangkan skop siasatan Pasukan Petugas Khas yang sedang menyiasat dakwaan mengenai penyaluran dana kepada akaun-akaun bank yang didakwa dimiliki beliau. 
"Siasatan sedang dilakukan oleh Pasukan Petugas Khas untuk menentukan sama ada tuduhan yang dibuat oleh Wall Street Journal bahawa saya telah mengambil dana 1 MDB untuk kepentingan diri sendiri berasas atau tidak. Siasatan mesti mengambil kira kesahihan dokumen yang telah disiarkan bagi menyokong tindakan akhbar tersebut." – Kenyataan PM, 8 Julai 2015 
Kenyataan di atas mengundang persepsi bahawa Pasukan Petugas Khas tidak bebas, sedang menerima arahan, atau melaporkan penyiasatan kepada Najib, selaku orang yang sedang dituduh di dalam kes ini. Ini tidak betul dan tidak baik untuk usaha Najib membersihkan namanya. 
Tindakan ini lebih buruk daripada hakikat bahawa empat individu yang mengetuai pasukan siasatan ini iaitu Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar, Pengerusi SPRM Tan Sri Abu Kassim Mohamed, and Bank Negara governor Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, bekerja di bawah beliau. 
Oleh itu, PAS sekali menegaskan Najib perlu bercuti segera agar siasatan dilihat bersih. Jika tidak, Najib akan kelihatan bermasalah meskipun pasukan siasatan mendapati dakwaan ke atas beliau tidak benar. 
Najib berulang kali menegaskan beliau tidak mengambil dana 1MDB untuk kepentingan diri sendiri. Ada dua isu fokus yang masih belum dijawab dengan kenyataan di atas – apakah ada dana 1MDB yang disalurkan melalui akaun-akaun yang didakwa milik beliau? Jika ya, untuk kepentingan siapa, jika Najib bercakap benar bahawa ia bukan kepentingan diri sendiri? 
Oleh itu, skop siasatan Pasukan Petugas Khas bukan sahaja perlu menentukan samada kebenaran dakwaan samada ada dana 1MDB yang dimasukkan ke akaun-akaun bank yang didakwa milik Najib – malah pasukan ini juga harus menentukan ke manakah dana itu disalurkan seterusnya daripada akaun-akaun bank tersebut. 
Apakah ada cek-cek yang dikeluarkan daripada akaun-akaun tersebut, dan siapa penerimanya untuk kepentingan siapa? Diharap siasatan dapat diselesaikan secepat mungkin untuk mengelakkan negara dan rakyat terus berada dalam keadaan gawat dan kebimbangan. Atas ini, selain menyerbu pejabat 1MDB, PAS mencadangkan agar akaun 1MDB juga dapat dibekukan untuk membantu mempercepatkan siasatan.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
9 Julai 2015

Siapalah penasihat Najib ni?.. teruk sungguh dah jadinya..


3 pilihan buat Najib dari Musa Hitam..

Posted: 10 Jul 2015 01:30 AM PDT


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mempunyai 3 pilihan dalam merencana masa depannya bagi menangkis tuduhan pemindahan wang AS$700 juta (RM2.67 bilion) yang dipindahkan ke akaun peribadinya, kata Tun Musa Hitam.

Bekas timbalan perdana menteri yang berkhidmat dari tahun 1981-1986 itu berkata, Najib boleh kekal memegang jawatannya dan berhadapan tuduhan itu, meletak jawatan, atau bercuti bagi memberi laluan kepada siasatan sedang berlangsung.

Secara peribadinya, beliau amat mengesyorkan jika Najib memilih jalan ketiga bagi "memberi ruang secara psikologi, politik dan perundangan" kepada siasatan yang sedang berlangsung ke atas dakwaan itu.

Menurutnya, Najib boleh meletakkan jawatan dan ia ibarat "sagu hati" kepada negara bagi memberi laluan kepada pelapis baharu dalam Umno.

"Namun, saya dengan rendah diri mengesyorkan Najib melaksanakan pilihan ketiga iaitu bercuti buat sementara waktu bagi memudah cara siasatan non-partisan yang sedang berlangsung.

"Ini pilihan terbaik yang akan mempamerkan kepimpinan Najib, karakter, serta personaliti yang selari dengan prinsip demokrasi berparlimen," katanya dalam satu wawancara.

Mengenang Tun Razak




Bercakap secara eksklusif kepada The Malaysian Insider, negarawan berusia 81 tahun itu berkata sudah tiba masanya beliau bersuara berkenaan isu-isu yang menyelubungi negara.

"Situasinya kini menuntut saya agar tidak berdiam diri lagi.

"Negara ini dibina dengan indah walau bagaimana sekali pun anda melihatnya.

"Namun, perkara yang berlaku dalam negara kita sekarang pastinya menjerumuskan kita ke dasar dengan pantas – ke dalam situasi yang menjahanamkan diri kita sendiri – jika kita tidak segera bertindak," katanya bercakap sepatah demi sepatah, seperti memikirkan dengan mendalam setiap perkataan yang dituturkan agar maksudnya jelas.

Menurut Musa, beliau terpanggil membuat seruan ini dalam bulan Ramadan yang mulia apabila mengenangkan nama baik mentornya, Tun Abdul Razak.

Almarhum Tun Razak, adalah bapa Najib merangkap bekas perdana menteri Malaysia kedua.

"Saya mengenangkan nama baik mentor saya, yang melatih saya, yang membawa negara kita pada kedudukannya sekarang, seorang yang cakna pada orang miskin, seorang yang mengambil berat terhadap rakyat.

"Seorang yang begitu banyak menyumbang iaitu Allahyarham Tun Abdul Razak. Beliau menjaga saya dengan sangat baik. Sekarang saya rasa macam hendak menitiskan air mata...

"Maaf..saya tak pernah begini," kata Musa.

Pada masa ini, Musa berhenti bercakap selama kira-kira 10 saat, dan matanya kelihatan kemerah-merahan berkaca bergenangan air mata.

"Kini, kita ada seorang individu yang membawa namanya dan ia membuatkan saya lebih tertekan apabila memikirkannya.

"Lakukan perkara ini (berehat). Jika pun anda rasakan anda bersalah dalam beberapa perkara, serah diri kepada Tuhan.

"Ingat, Tuhan Maha Pengampun tetapi Dia juga akan memulangkan kembali apa-apa perkara tidak elok yang kita lakukan, menurut caraNya sendiri.

"Saya melakukan perkara (seruan) ini tanpa niat buruk. Malah saya tidak untung atau rugi apa-apa. Najib sendiri begitu rapat dengan saya," kata Musa meneruskan perbualan.

Umno dalam penafian

Sementara itu, mengulas situasi Umno sekarang, Musa menyifatkan parti itu kini berada dalam penafian.

Katanya, Umno perlu mengakui masalah ini dan mencari ikhtiar bagi menyelesaikannya.

"Mereka perlu cari alternatif dan ini tidak bermakna menyingkirkan presiden tetapi meneliti pilihan-pilihan yang ada.

"Ini perlu dilakukan dengan tenang, rasional dan mengambil kira kepentingan negara," katanya lagi.

Musa juga menegaskan beliau tidak percaya dengan sokongan terbuka diberikan kepada mana-mana pemimpin yang masih memegang tampuk kuasa.

"Mereka yang mengikrarkan sokongan ini adalah yang pertama akan angkat kaki apabila pemimpin mereka dilanda masalah," katanya mengimbau kembali kenangannya dalam parti.

Pada 2 Julai lalu, The Wall Street Journal (WSJ) melaporkan sebanyak AS$700 juta (RM2.67 bilion) dipindahkan ke akaun peribadi Najib di AmPrivate Bank, Kuala Lumpur.

Dakwaan itu kemudian disokong dengan dokumen yang dimuat naik ke atas talian oleh WSJ.

Terkini, pasukan petugas khas menyiasat dakwaan WSJ mengesahkan Najib pernah mempunyai 2 akaun peribadi di AmBank yang sudah ditutup – sekali gus mengiakan sebahagian daripada laporan WSJ.

Najib bagaimana pun sebelumnya tanpa mengesahkan atau menidakkan laporan itu, menafikan pernah menggunakan wang yang dimaksudkan demi "kepentingan peribadi".

Sewaktu laporan ini ditulis, isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor pula didakwa menerima deposit wang sebanyak RM2 juta di antara 10 Februari hingga 23 April tahun ini lapor The Malaysian Insider


WSJ dedahkan RM2 Billion telah dipindahkan ke akaun Jho Low

Posted: 09 Jul 2015 11:00 PM PDT


Dalam laporan terbaru, WSJ mendakwa polis Singapura menulis surat bertarikh 19 Mac kepada bank pusat Malaysia mengenai AS$529 juta (RM2 bilion) deposit antara 2011 dan 2013 ke dalam akaun bank Singapura yang dikawal oleh Jho Low. 

WSJ, yang berkata telah melihat surat itu, mendakwa ia adalah sebagai responsnya kepada pihak berkuasa Malaysia yang meminta Singapura membantu siasatannya ke atas 1MDB.

Pihak berkuasa Singapura berkata, wang itu berasal dari akaun bank Good Star Limited di Switzerland tetapi perniagaan itu telah ditutup pada bulan Februari 2014 dan tidak dapat lagi dijumpai.




"Jika hasil jenayah telah dipindahkan ke Singapura, kami ingin mempertimbangkan sama ada suatu kesalahan telah dilakukan di Singapura," WSJ memetik surat yang ditandatangani oleh Chua Jia Leng, ketua Pejabat Laporan Transaksi Mencurigakan Polis Singapura kepada Bank Negara Malaysia.

WSJ mendakwa bahawa surat pihak polis itu mendedahkan wang itu telah dipindahkan ke dalam akaun Jho Low di BSI Singapore.

Laporan itu juga menunjukkan 1MDB juga mendakwa memegang AS$1.1 bilion (RM4.2 bilion) dalam "unit" dalam sebuah akaun BSI Singapore, yang statusnya tidak dapat dipastikan.

"Ia tidak jelas sama ada terdapat hubungan antara kedua-dua akaun itu. Jurucakap BSI enggan mengulas," laporkan WSJ.

Laporan itu WSJ mengesahkan laporan yang sama oleh laman pemberi maklumat Sarawak Report pada hari Selasa.

Jho Low, atau nama sebenarnya Low Taek Jho, adalah kawan rapat keluarga Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak.

Kat atas tu adalah sebahagian dari laporan Malaysiakini manakala dibawah ini pula adalah laporan dari The Malay Mail


KUALA LUMPUR, July 10 — Often linked but never tied to 1Malaysia Development Bhd, billionaire Low Taek Jho has been drawn into an ongoing probe of the firm after Singapore regulators shared information of a US$529 million (RM2 billion) deposit into his bank there, the Wall Street Journal reported.

According to the WSJ, the disclosure was made by Singapore's financial regulators who were aiding Malaysian investigators probing claims that billions of ringgit were misappropriated from the state-owned 1MDB's coffers.

"Malaysian authorities have received information about the accounts of a young Malaysian financier as part of a probe into allegations of misallocation of money from a controversial state investment fund overseen by Prime Minister Najib Razak," said the report.

In March, Malaysian authorities were told of US$529 million said to have been deposited between 2011 and 2013 into an account at BSI Bank in Singapore that was controlled by the tycoon popularly known as Jho Low.

BSI Bank is also the same institution in which 1MDB deposited US$1.1 billion of what was initially represented as cash, but embarrassingly turned out to be "units" of an undisclosed nature.

In a March 13 letter, Singapore police's Suspicious Transaction Reporting Office gave details of deposits into the business account from the Swiss bank account of a company called Good Star Ltd.

Singapore authorities were unable, however, to ascertain the source and eventual destination of the US$529 million.

Low has repeatedly denied any association with 1MDB, but continues to be linked to the state-owned firm due to his role in its predecessor, the Terengganu Investment Authority (TIA).

He is also seen as connected to Malaysian Prime Minister Datuk Seri Najib Razak due to his friendship with the latter's stepson, Hollywood producer Riza Aziz.

In a report last Friday, the WSJ claimed that a money trail showed that US$700 million was moved between government agencies, banks and companies before it ended up in Najib's personal accounts.

A special taskforce comprising the Attorney-General's Chambers, Bank Negara Malaysia, the Royal Malaysian Police and the Malaysian Anti-Corruption Commission are investigating 1MDB and the claim made by the WSJ.

The high-powered investigation this week froze six bank accounts and seized 17 documents over the alleged money trail, but later said that none of these were linked to Najib.

Najib has denied taking funds from 1MDB for "personal gain" and his lawyers have since asked the WSJ to state if the newspaper is accusing the prime minister of misappropriating funds.




Ini Nasihat Bukannya Larangan Kata SKMM Mengenai Parodi Dan Satira 1MDB

Posted: 09 Jul 2015 08:19 PM PDT



Putrajaya menafikan ia akan mengetatkan kawalan ke atas penggunaan parodi dan satira dalam media sosial, berikutan amaran semalam yang keluarkan kepada pengguna terhadap penyebaran berita palsu mengenai syarikat kontroversi 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Dalam satu laporan oleh The Star, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) berkata, nasihat itu "disalah tafsir", sambil menambah ia tidak akan mengambil tindakan ke atas mereka yang menggunakan sindiran dan komedi memandangkan ia adalah fiksyen.

Bahagian 7.3 Kanun Kandungan SKMM, katanya, menyatakan kandungan palsu adalah dilarang kecuali bagi satira dan parodi kerana ia jelas kepada pengguna adalah karya fiksyen.

"Bila pernah ada larangan? Tidak pernah ada larangan. Ia benar-benar disalah tafsir. Ia hanya satu notis nasihat," Pengarah Komunikasi Strategik SKMM Syeikh Raffie Abdul Rahman dipetik sebagai berkata.

Dalam posting Facebook semalam, SKMM berkata ia satu kesalahan bagi berkongsi atau menyebarkan berita yang mengandungi maklumat palsu mengenai 1MDB di bawah Seksyen 211 atau 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

"Orang ramai dinasihatkan supaya berhenti menyebarkan gambar diubah suai, tidak disahkan berita atau sebarang spekulasi mengenai penyiasatan ke atas 1MDB melalui sosial media, termasuk melalui aplikasi WhatsApp," kata SKMM di Facebook rasminya.

"Jika didapati bersalah, hukuman denda tidak melebihi RM50,000 dan/atau penjara tidak lebih daripada setahun. #falsenews # 1MDB."

Amaran itu susulan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sedang disiasat kerana didakwa menerima dana berbilion ringgit milik negara yang disalurkan ke dalam akaun peribadinya.

Dakwaan itu disiasat pasukan petugas khas terdiri daripada Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar, Pengerusi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Tan Sri Abu Kassim Mohamed dan Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz.

The Wall Street Journal (WSJ) pada 2 Julai lalu melaporkan, sejumlah dana AS$700 juta (RM2.67 bilion) diagihkan daripada agensi kerajaan, beberapa bank dan entiti dikaitkan dengan 1MDB sebelum dipindahkan ke akaun peribadi perdana menteri.

Najib menafikan pengambilan dana itu adalah untuk kegunaan peribadi tetapi enggan mengulas lanjut mengenai pemindahan wang ke dalam akaun beliau. Beliau sebaliknya menyalahkan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai dalang tuduhan terbaharu itu lapor The Malaysian Insider



Hanya Agong boleh beri 'cuti' kepada Najib

Posted: 09 Jul 2015 05:30 PM PDT


Hanya Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah boleh memberi cuti dan 'merehatkan' Perdana Menteri daripada jawatannya atas apa juga alasan yang diberikan.

Menurut seorang veteran UMNO yang enggan namanya disebut, keputusan Agong untuk memberikan cuti kepada Datuk Seri Najib Abdul Razak juga adalah selepas mendapat pandangan serta laporan daripada Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail.

"Selain kuasa bubar Parlimen, Agong juga mempunyai kuasa untuk memberi Najib cuti.

"Ia keputusan terbaik sebelum memangkukan jawatan Najib kepada pemimpin nombor dua negara sementara apa sahaja prosedur penyiasatan berlangsung," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Veteran UMNO berkenaan mengulas kenyataan penganalisis politik, Prof Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff yang dilaporkan berkata Agong tidak mempunyai kuasa untuk memecat Najib daripada jawatan perdana menteri kecuali mendapat undi tidak percaya ahli Dewan.

Katanya, Agong hanya mempunyai kuasa budi bicara untuk melantik perdana menteri yang pada pendapat baginda boleh mendapat sokongan majoriti ahli Dewan.

Pada Isnin, bekas naib presiden PAS Datuk Husam Musa berpendapat, sesuatu mesti dilakukan oleh semua pihak dalam negara ini untuk memaksa Najib melepaskan tanggungjawab dan kuasanya, setidak-tidaknya untuk sementara waktu.

Husam juga mencadangkan supaya Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menghadap Agong bersama Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail untuk mencadangkan pelucutan jawatan Najib.

Katanya, Najib juga perlu berbuat demikian bagi membolehkan siasatan dan tindakan bebas dapat diambil.

Sementara itu, veteran UMNO berkenaan berkata kuasa Agong merupakan peringkat tertinggi negara selepas perdana menteri.

"Ada kondisi yang membolehkan Najib direhatkan, ia juga langkah yang perlu dilakukan untuk memastikan rakyat berpuas hati dengan apa sahaja prosedur penyiasatan terhadap perkembangan isu semasa yang berlaku kini," ujarnya.

Pada Rabu, Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin berkata, perbincangan Kabinet memutuskan tidak mahu perdana menteri direhatkan pada saat pelbagai isu semasa yang memburukkan nama Najib ‎termasuk melalui artikel Wall Street Journal (WSJ).

Tegas Khairy, pendirian Kabinet kini dalam satu keputusan dengan membenarkan proses berkenaan semua isu melibatkan Najib ‎berjalan seperti yang diperlukan.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar pada Rabu juga mengeluarkan arahan siasatan dilakukan ke atas pihak yang mengugut mahu mengadakan demonstrasi besar sekiranya Najib enggan berundur.

Dalam satu kenyataan menerusi akaun Twitternya, Khalid menggesa Pusat Tindak Balas Siasatan Siber Polis (PCIRC) menyiasat satu imej bertulis "Demo besar jika Najib tak letak jawatan".

Najib pada Mei memberitahu tidak akan tunduk kepada mana-mana tekanan yang mahu beliau meletak jawatan sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO.

Katanya selagi rakyat menyokongnya beliau untuk menerajui kepimpinan negara sebagai perdana menteri dan anggota UMNO terus teguh menyokongnya sebagai presiden parti maka dia tidak akan berganjak daripada jawatan yang disandangnya sekarang.


-------------------------------------------------------------------------------

Jom berjuang bersama rakan bloggers di Facebook!

Tunjukkan sokongan anda! Sila Like.

No comments:

Post a Comment

Marilah rakyat Malaysia, berikan pendapat anda supaya anda boleh meluahkan apa yang anda fikirkan kepada semua.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...