Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Malaysia tak boleh ekstradisi saya - Editor Sarawak Report

Posted: 04 Aug 2015 08:46 AM PDT


Mula-mula kita baca dulu apa yang Ketua Pemuda UMNO, Khairy persoalkan bila Raja Petra yang diburu hilang dari Malaysia kemudiannya muncul di London..

"Raja Petra secara terbuka berucap di majlis Pakatan di London semalam yang dihadiri oleh kira-kira 200 orang."

"Mengapa mereka tidak boleh menangkapnya? Mengapa tidak ada tindakan dari polis?" soal Khairy, yang juga ketua Pemuda Umno.

Khairy berkata, beliau bingung dengan keadaan itu kerana Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri telah meminta polis supaya menangkap Raja Petra.

Khairy juga bertanya-tanya mengapa ketua polis negara masih satu langkah di belakang dalam menyiasat tempat persembunyian Raja Petra dan siapa yang membantu menyembunyikannya, sedangkan penulis blog itu bebas bergerak di khalayak ramai.

Tambahnya, jika mereka tidak dapat menahan Raja Petra di London kerana kurangnya bidang kuasa, polis harus manfaatkan hubungan baik antara polis Malaysia dan Scotland Yard, ibupejabat polis metropolitan London, untuk membawanya kembali..

Itu persoalan yang berbangkit dan dibangkitkan oleh Ketua Pemuda UMNO.. mengapa Polis tidak boleh menangkap rakyat Malaysia yang lari ke London dan bawanya balik ke Malaysia..?

Hari ini dilaporkan pula pihak Polis telah mendapat waran tangkap untuk menangkap Warga British kelahiran Malaysia..

Dalam satu kenyataan ringkas, Pengarah CID, Datuk Mohmad Salleh berkata,Polis Malaysia telah memperolehi waran tangkap terhadap editor Sarawak Report, Clare Rewcastle Brown.

Polis akan meneruskan permohonan untuk menyenaraikan Clare dalam senarai dikehendaki ASEANAPOL serta notis merah Interpol.

Waran itu berkaitan dengan kesalahan-kesalahan yang didakwa dilakukan di bawah Seksyen 124B dan 124I Kanun Keseksaan.

Clare dikehendaki untuk siasatan atas dakwaan menjalankan kegiatan yang memudaratkan demokrasi berparlimen.

Dia juga dikehendaki untuk siasatan atas dakwaan menerbitkan laporan palsu yang boleh memudaratkan ketenteraman awam.

Bagaimanapun Clare mendakwa bahawa polis Malaysia tidak mempunyai cara untuk mengekstradisinya walaupun mendapatkan waran tangkap terhadapnya di Kuala Lumpur.

Katanya, ia kerana 'jenayah' yang polis Malaysia tuduh dilakukannya, tidak wujud di UK dan negara-negara lain.

"'Jenayah' bagi waran tangkap yang diperolehi itu, tidak wujud di kebanyakan negara di luar Malaysia, jadi saya tidak boleh diekstradisi di bawahnya," katanya kepada Malaysiakini


Maaflah ya.. nak tanya sikit ni..

Raja Petra yang dah lari ke London tu dah diekstradisi atau belum?.. KPN kata dulu Interpol dah keluarkan 'red notice' untuk buru dia.. tapi akhirnya kena gelak dengan Raja Petra saja..


Semoga Najib Terasa Dengan Apa Yang MB Johor Kata Ni..

Posted: 04 Aug 2015 03:26 AM PDT


Mungkin kerana apa yang hendak disampaikan dalam ucapannya dua hari lalu ketika merasmikan persidangan Wanita UMNO Bahagian Pasir Gudang tidak dipetik kebanyakkan media, hari ini beliau muat naik semula petikan ucapannya ke laman Facebook miliknya..

Ahad lalu Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dilapor menyarankan kepimpinan parti supaya berlapang dada dan mendengar suara hati anggota parti itu bermula dari peringkat akar umbi.

Mohamed Khaled berkata langkah itu penting memandangkan anggota UMNO di peringkat akar umbi menjadi pendukung parti itu selama ini.

"Sekarang bukan lagi zaman di mana kepimpinan dilayan laksana separa dewa manakala sifat serta budaya 'feudal' bukanlah budaya UMNO," katanya ketika merasmikan persidangan tersebut.

Menurut Menteri Besar Johor itu anggota UMNO pula dalam masa yang sama harus tampil bagi menyatakan pendapat masing-masing khususnya menerusi persidangan sedemikian.

Kebanyakkan media hanya memetik dan melaporkan "kepimpinan dilayan laksana separa dewa" jadi MB Johor itu memuat naik ucapannya yang lain-lain..



Petikan ucapan YAB MB Johor ketika merasmikan persidangan Wanita UMNO Bahagian Pasir gudang pada 2hb Ogos 2015 di Dewan MPJBT Jalan Gunung, Seri Alam

1. UMNO adalah pergerakan siasah yang dibangun dengan keringat, dengan airmata, dengan perjuangan yang sangat tulus. 
2. Perjuangan UMNO kesemuanya adalah tentang bangsa dan parti. Tidak pernah tentang diri sendiri dan kepentingan peribadi. 
3. UMNO tidak lagi boleh hanya jadi pemerhati, bila bangsa masih bergulat dengan kemiskinan dan jurang keberadaan. Kalian tidak boleh berdiam diri, kalau rasuah jadi budaya atau misalnya amanah di khianati. UMNO tidak boleh hanya membisu bila parti, tidak lagi mengutamakan perjuangan bangsa Melayu tetapi digunakan untuk membela golongan tertentu atas nama kesetiaan pada parti. Atau disiplin kepartian mentaati pemimpin.Sudah sampai masanya UMNO bergerak beberapa langkah ke hadapan. Lebih proaktif dan lebih dominan. 
4. Mengingatkan kepimpinan parti tentang tanggungjawabnya. Mengingatkan tentang pertanggungjawaban. Mengingatkan tentang amanah. Mengingatkan tentang nilai dan prinsip, yang selama ini menjadi jiwa dan nurani pergerakan parti. 
5. UMNO harus tampil untuk menyatakan apa yang sebenar-benarnya terbuku di hati kita. Dan kepimpinan parti harus berlapang dada mendengar suara hati nurani pendukung parti. 
6. Zaman ini bukan lagi zaman dimana kepemimpinan itu dilayan laksana separa dewa. Sifat dan budaya feudal bukan budaya UMNO. Budaya UMNO adalah tentang nilai-nilai yang baik, yang terpuji, luhur dan mahmudah. 
7.UMNO bukan milik pemimpin. Ia milik kita semua. Jawatan tidak ada turun menurun. 
8. Suka atau tidak, kita kena terima hakikat, umno hari ini berhadapan dengan krisis kredibiliti yang luar biasa, bukan lagi krisis persepsi kini menular sebagai krisis kewibawaan, rekahan kepada kesatuan parti telah mula jelas kelihatan.

Apa yang kita perlu maklum dan macai-macai perlu terima ialah apa yang diucapkan oleh MB Johor itu ialah apa yang kini sedang berlaku dalam UMNO..

UMNO.. dulu dan kini dah tak sama... dulu demi bangsa.. kini demi perut sendiri dan kroni..


Derma RM2.6Billion: Ketika Mufti Lain Butakan Mata, Pekakkan Telinga.. Dr. Asri Perkatakannya.. Bacalah!!

Posted: 04 Aug 2015 01:30 AM PDT


Sesungguhnya kita rakyat Malaysia ini masih beruntung kerana masih ada agamawan yang sanggup bangun untuk menegur Kerajaan..

Ketika Mufti-mufti lain membutakan mata, memekakkan telinga.. Dr. Asri bangun mempersoalkannya.. dan menjelaskan hukumnya dari sudut Islam..

Jangan pula kerana tegurannya ini jawatannya sebagai Mufti Perlis dilucutkan..

Jumlah atau nilai pemberian yang luar biasa kepada seorang penguasa atau pegawai boleh dianggap rasuah jika tujuannya adalah kerana kedudukannya, kata Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin. 
Mufti Perlis itu berkata, seseorang penguasa, pegawai atau petugas hendaklah merenung dirinya, pemberian yang diberikan kepadanya itu mempunyai kaitan dengan jawatan dipegangnya atau tidak. 
"Jika ada kaitan yang akan mempengaruhi tindakannya atau akan mengganggu keadilan atau amanahnya, maka itu rasuah. Kesan itu sama ada secara langsung atau tidak langsung," katanya dalam kenyataan Facebook, hari ini. 
Asri berkata, sebaliknya jika pemberian itu atas dasar sahabat dan kenalan, ikhlas tanpa mengharapkan apa-apa, dan tiada ruang untuk penyalahgunaan kuasa maka ia dinamakan hadiah. 
Katanya, situasi itu seperti memberikan hadiah kepada sahabat walaupun penerimanya adalah seorang pegawai besar dalam sesuatu urusan. 
"Namun pemberian itu bukan kerana kedudukan atau untuk penyalahgunaan kuasa maka itu dianggap hadiah," katanya - The Malaysian Insider

Ini apa yang ditulis Dr. Asri di laman Facebook miliknya..

Menilai Hadiah 
Sabda Nabi s.a.w: 
فَمَا بَالُ العَامِلِ نَسْتَعْمِلُهُ، فَيَأْتِينَا فَيَقُولُ: هَذَا مِنْ عَمَلِكُمْ، وَهَذَا أُهْدِيَ لِي، أَفَلاَ قَعَدَ فِي بَيْتِ أَبِيهِ وَأُمِّهِ فَنَظَرَ: هَلْ يُهْدَى لَهُ أَمْ لاَ، فَوَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ، لاَ يَغُلُّ أَحَدُكُمْ مِنْهَا شَيْئًا إِلَّا جَاءَ بِهِ يَوْمَ القِيَامَةِ يَحْمِلُهُ عَلَى عُنُقِهِ 
"Apa jadi dengan pegawai yang kita utuskan, kemudian pulang dan berkata: "Ini bahagian kamu, ini bahagian aku. 
"Silakan dia duduk di rumah ayah dan ibunya, lalu tunggu adakah akan diberikan hadiah kepadanya atau tidak?! Demi Allah, dia (pegawai berkenaan) tidak mengambil sesuatu melainkan pada Hari Kiamat nanti dia akan menanggung pemberian itu atas tengkoknya." (Riwayat al-Bukhari). 
Maka, seseorang penguasa atau pegawai atau petugas hendaklah merenung dirinya, pemberian yang diberikan kepadanya itu mempunyai kaitan dengan jawatan yang dipegangnya atau tidak. 
Jika ada kaitan yang akan mempengaruhi tindakannya atau akan mengganggu keadilan atau amanahnya, maka itu adalah rasuah. 
Kesan itu samada secara langsung atau secara tidak langsung. Jika pemberian itu atas dasar sahabat dan kenalan, ikhlas tanpa mengharapkan apa-apa, dan tiada ruang untuk penyalahgunaan kuasa maka ia dinamakan hadiah. 
Ini seperti kita memberikan hadiah kepada sahabat kita sekalipun dia seorang pegawai besar dalam sesuatu urusan. 
Namun pemberian itu bukan kerana kedudukan atau untuk penyalahgunaan kuasa maka itu dianggap hadiah. 
Jumlah ataupun nilai pemberian yang luar biasa kepada seorang penguasa ataupun pegawai yang pasti tidak diberikan jika tidak kerana kedudukannya, maka itu pasti rasuah.



Akaun Dah Ditutup, Jadi Ke Mana Najib Habiskan RM2.6 Billion Derma Itu?.. Soal Blogger UMNO

Posted: 03 Aug 2015 11:00 PM PDT


Aku setuju dengan apa yang Khairy kata ni, sebab apa yang dia kata memang betul.. betul di Malaysia tiada undang-undang melarang derma politik..

Katanya "Tindakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menerima derma politik RM2.6 bilion bukan satu bentuk jenayah.

"Di Malaysia, tiada undang-undang yang halang parti politik terima sumbangan daripada penyokong mereka," katanya seperti dilaporkan Malaysiakini.

Jadi buat semua yang aktif dalam politik baik di peringkat akar umbi atau atasan.. faham-fahamlah kan?

Jawapan Kahiry itu mendedahkan sebab mengapa ada individu dalam parti yang bersungguh-sungguh mahu menjadi Pengarah Pilihanraya untuk Parti bila ada PRU ataupun PRK..

RM2.6 Billion itu memang satu jumlah yang amat besar.. jika benar ianya dana untuk pilihanraya mengapa disalurkan ke dalam akaun peribadi Najib?.. kenapa tidak disalurkan ke dalam akaun Badan Perhubungan UMNO?

Dan soalan yang paling menarik ialah.. kemana RM2.6 Billion itu dah dibelanjakan?.. soal Blogger UMNO..

And what happened to the money now? The accounts were closed. So where did the money go AFTER the accounts were closed?

They did not spend ALL the RM2.6 Billion on the elections. There was a huge sum left over. Where is the left over money? 
Who can answer? Who should answer? Najib should answer. They are his own personal accounts. 
Earlier Najib said (in Parliament I think) that 1MDB could not bring back money to Malaysia because Bank Negara had too much red tape. Something about any amount more than RM50 Million must get clearance etc. Thats why 1MDB (or its subsidiary) put the money in Singapore. 
Then later we found out that the money was NOT even there. They became 'units'. Some documents were also forged. Have you all forgotten that story? Documents were forged. Bottom line there WAS no money in that bank in Singapore. 
Ok back to this shocking news - so how did Najib move RM2.6 Billion into his personal account here in Kuala Lumpur?

Did he go through Bank Negara's red tape?

If he did then Zeti must have known about this. Can Zeti answer?

Did Najib fill in the forms at Bank Negara or not (becaue it was his personal account) - to explain the fact that RM2.6 Billion was being deposited into his accounts from donors etc?

I assume the deposits were coming from overseas because there is absolutely NO WAY any local Malaysian can give Najib that much money as a donation.

So if Najib filled up all the requisite Bank Negara red tape forms to move RM2.6 Billion into his account in KL, then why the hell did Najib say that those other billions were taken to Singapore because THEY WANTED TO AVOID all the Bank Negara red tape? 
(When you tell the first lie, then you must tell a thousand more lies to cover up the first one. This is what is happening folks.) 
On the other hand, if there was little or NO red tape to move the RM2.6 Billion into his personal account here in KL, then why the hell did Najib say that there was red tape to move those other billions that finally ended up as "units" in BSI Singapore ??

So here is the soalan cepu mas. Where is that money that WAS NOT even deposited in BSI Singapore? You say they are now "units"? The "units" were paid with our money. Paid to whom? Who did you pay the money to, to get those units?

Finally, coming back to these two accounts in KL : since the accounts were closed already, where did the money go?

Did you open another account? You must have opened another account because most certainly you cannot keep cash of RM1 Billion or a few hundred million Ringgit in your house. 
So after you closed those accounts - where did you move the remaining money that was left in the account?

And how much money was left over when the accounts were closed? Can you please answer. 
Mr PM, have you bought any expensive houses (in your name, in the names of legal proxies, using legal shelf companies etc) anywhere in the world since 2009?

Expensive means say more than RM25 Million. Say in London or Los Angeles etc. A simple yes or no answer will do.

If no, then let the matter rest.

If yes, then please give some details. How much, where, how you paid for them etc.
You are the Prime Minister and president of UMNO, the head party in the ruling BN coalition.

The people (that includes me) have a right to ask such questions and you are obliged to answer these questions, honestly and hopefully promptly as well.

Please continue yours reading HERE

Akaun dah ditutup.. bila akaun dah ditutup tentulah semua RM2.6 Billion itu dah dikeluarkan.. takkan Najib nak dema pulak kat Bank tu kot...


Shafie Apdal Balas Dendam Ke Ni?

Posted: 03 Aug 2015 08:24 PM PDT


Susulan dipecat daripada Kabinet, Naib Presiden Umno Datuk Seri Shafie Apdal membatalkan jemputan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak daripada merasmikan mesyuarat Umno bahagian Semporna di Sabah yang dijadualkan pada 15 Ogos ini.

Sumber memberitahu The Malaysian Insider, Shafie sebaliknya menggantikannya dengan Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menerima nasib sama disingkir daripada pentadbiran Najib disebabkan kritikan dalam isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

"Senario politik sudah berubah," kata sumber dalam Umno yang rapat dengan Shafie.

Pegawai Najib yang dihubungi The Malaysian Insider bagaimanapun tidak memberi sebarang maklum balas tentang perkara tersebut.

Sementara itu, pegawai Shafie yang kini sedang bersama pulang ke Sabah juga tidak memberikan sebarang maklum balas mengenai pembatalan jemputan itu dan hanya minta The Malaysian Insider menunggu sehingga 15 Ogos ini.

"Tunggu sehingga 15 Ogos," katanya merujuk kepada tarikh mesyuarat Umno bahagian Semporna. 

Difahamkan, jemputan kepada Najib itu dibuat sebelum rombakan Kabinet Selasa lepas.

Shafie pulang ke Semporna semalam, kerusi Parlimen yang disandang sejak 1995 dan merupakan kepulangan pertama selepas disingkir daripada Kabinet.

Shafie tiba kira-kira jam 11 pagi di Lapangan Terbang Kota Kinabalu dan disambut lebih 200 penyokongnya serta deretan kereta mengiringi pulang ke kediamannya di Semporna.

Ribuan orang meraikan Shafie dengan menaikkan kain rentang dan sorakan menyatakan sokongan kepada kepimpinannya walaupun kini tidak berada dalam Kabinet lagi.

Beberapa wakil Pertubuhan Kadasan Dusun Murut Malaysia (KDM), yang mewakili masyarakat bumiputera di negeri tersebut juga hadir bagi menyambut Shafie.

Shafie, bekas menteri pembangunan luar bandar dan wilayah, adalah salah seorang daripada beberapa menteri yang secara terbuka mempersoalkan cara Najib mengendalikan skandal 1MDB.

1MDB, yang dimiliki Kementerian Kewangan dan cetusan idea Najib, ketika ini sedang disiasat berhubung hutang terkumpulnya mencecah RM42 bilion.

Penyiasat juga melihat kepada dakwaan yang sejumlah RM2.6 bilion wang daripada syarikat berkaitan 1MDB disalurkan ke dalam akaun peribadi Najib.


'Saya tidak masuk wang derma ke akaun sendiri' - Tun Mahathir

Posted: 03 Aug 2015 05:30 PM PDT


Secara umumnya apa yang perlu kita tahu ialah walaupon Tun Mahathir telah lama bersara dari jawatan Perdana Menteri Malaysia, namun beliau masih memiliki 'acess' terhadap maklumat apa yang sedang berlaku dalam Kerajaan.

Kenyataannya mengenai 'derma' ini telah dilaporkan oleh kebanyakkan media pada pagi semalam sebelum pihak SPRM mengeluarkan satu kenyataan yang menjadi bahan tawa majoriti rakyat Malaysia pada sebelah petangnya.

Kenyataan media SPRM itu mengesahkan memang benar RM2.6 Billion telah dimasukkan ke dalam akaun Najib yang sebelum ini  dinafikan oleh Najib dan macai-macainya..

Menurut SPRM wang yang berjumlah RM2.6 Billion yang dimasukkan ke dalam akaun Najib itu adalah 'derma' bukannya dari 1MDB.

Selain menjadi bahan tawa pelbagai persoalan lain pula timbul rentetan dari kenyataan media SPRM yang kelihatan cuba untuk menelamatkan Najib sambil memperbodohkan rakyat itu.

Paling banyak persoalan telah ditimbulkan oleh Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, berikut adalah soalan-soalannya..

1. Mengapakah akaun itu ditutup jikalau ia dianggap bukan satu kesalahan? 
2. Siapa penderma yang sebegitu murah hati? 
3. Apakah ini derma dan bukan rasuah untuk habuan tertentu? Apakah siasatan SPRM telah melihat perkara ini? 
4. Apakah syarat-syarat derma RM2.6 bilion? Sudah dibayangkan derma sebesar ini dilakukan tanpa syarat ke akaun Perdana Menteri. 
5. Apakah ini sekadar permainan perakaunan? 
6. Jika betul ia bukan duit 1MDB, mengapa sehingga kini saman kepada Wall Street Journal masih tertangguh? 
7. Ketika wang derma dimasukkan ke akaun Najib, apakah Ambank memaklumkan perkara ini kepada Bank Negara? 
8. Mengapa Lembaga Hasil Dalam Negeri berdiam diri apabila ada akaun perseorangan yang memiliki dana sebanyak RM2.6 bilion? 
9. Mengapa Najib mengambil masa sebegitu lama untuk menjawab persoalan ini, lebih-lebih lagi setelah pemecatan Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Tan Sri Abdul Gani Patail serta penahanan beberapa pegawai Bank Negara dan SPRM berkaitan dengan kebocoran maklumat siasatan? 
10. Apakah peranan Pengarah Urusan SRC International Nik Faisal Ariff Kamil? Apakah polis mengetahui di mana beliau berada?

Berikut adalah laporan mengenai 'derma' yang disebut oleh Mahathir..

KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad menjelaskan beliau tidak pernah memasukkan sebarang wang derma untuk pilihan raya ke dalam akaunnya.

Bekas Perdana Menteri itu juga sedia maklum semua akaun peribadinya selama 22 tahun memerintah negara diperiksa oleh individu yang tidak berkepentingan bagi mengesahkan atau menafikan pengakuannya.

"Pada pilihanraya 1964 dan 1969, wang tunai berjumlah RM20,000 dari ibu pejabat diserah kepada saya untuk diagih kepada kawasan parlimen 40 peratus dan kawasan DUN 30 peratus tiap satu.

"Kerana saya tidak sanggup simpan wang tunai sebanyak RM20,000 ini, saya masukkannya dalam akaun saya, dan saya keluarkan cek kepada jawatankuasa pilihanraya Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri mengikut agihan yang ditentukan oleh Ibu Pejabat.

"Wang ini bukan dari penderma tetapi ini adalah wang UMNO yang memang pun diberi kepada bahagian untuk kegunaan calon," katanya dalam catatan terbaharu di laman blognya.

Jelasnya, Jabatan Hasil Dalam Negeri telah geledah rumah dan kliniknya semasa disingkir dari parti pada tahun 1970.

"Mereka jumpa stub cek yang telah dikeluarkan oleh saya dan mereka mendakwa bahawa saya tidak lapor pendapatan saya sepenuhnya.

"Mereka mendenda saya sebanyak RM300,000 dengan amaran jika saya bantah dan pergi ke mahkamah saya akan dikenakan denda tiga kali ganda.

"Saya tidak pergi ke mahkamah. Sebaliknya saya merayu bahawa duit yang dimasukkan dalam akaun saya ialah dari parti. Tetapi Ibu Pejabat UMNO tidak mengaku wang itu dari UMNO," jelasnya.

Katanya lagi, dia akhirnya dikenakan denda sebanyak RM130,000 pada saat sudah dilantik menjadi Menteri dalam kerajaan.

"Saya membayar secara beransur-ansur dan selesai bayaran semasa saya menjadi Timbalan Perdana Menteri," ujarnya ~ AstroAwani

Menarik sekali.. pagi Mahathir sentuh pasal 'derma' petang SPRM keluar kenyataan pasal 'derma'.. siapa control 'game' ini sebenarnya?


-------------------------------------------------------------------------------

Jom berjuang bersama rakan bloggers di Facebook!

Tunjukkan sokongan anda! Sila Like.

No comments:

Post a Comment

Marilah rakyat Malaysia, berikan pendapat anda supaya anda boleh meluahkan apa yang anda fikirkan kepada semua.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...