Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


'Mak, saya penat, bila nak 'repair' basikal untuk ke sekolah?' Keluh Anak Ibu Tunggal 14 Anak..

Posted: 03 Jan 2016 05:52 AM PST


Menjelang permulaan musim sekolah penggal 2016, pastinya ramai antara ibu bapa sudah selesai membuat persiapan persekolahan anak-anak.

Bagaimanapun, masih ada antara mereka yang belum lagi membuat sebarang persiapan, bukan kerana memandang enteng perihal pendidikan anak-anak tetapi kerana dihimpit kesukaran hidup.

Astro AWANI menjejaki ibu tunggal yang berdepan cabaran untuk memberikan yang terbaik kepada anak-anaknya yang akan meneruskan sesi persekolahan nanti.

"Anak saya bertanya, 'kenapa anak orang lain boleh pakai beg mahal tetapi kami tidak boleh?'

"Saya bagi tahu mereka, kamu kena tengok muka mak ni, baru tahu macam mana," kata Azizah Ashaari, 52, seorang ibu tunggal beranak 14, ketika menceritakan kisahnya kepada kami.



Kini lima anaknya masih bersekolah dan Azizah terpaksa meneruskan kelangsungan hidup hanya dengan bantuan RM350 daripada Lembaga Zakat Selangor.

Namun, Azizah akui kadang kala dia perlu berdiam diri, tidak terdaya menjawab kerana kesempitan wang membataskan dirinya memberi keselesaan hidup kepada keluarganya.

"Sedih... sebab anak-anak saya tidak macam anak orang lain. Kadang-kadang hendak pergi sekolah tidak ada kenderaan. Naik basikal, basikal pula rosak, pancit, jadi berbulan-bulan kena jalan kaki.

"Kadang-kadang mengeluh juga bila mereka tanya, 'bila nak baiki basikal?' Kita terpaksa diam, buat macam tidak tahu je," ujar Azizah ketika ditemui Astro AWANI di kediamannya di Kampung Padang Jawa di sini pada Sabtu.

Azizah mengakui dia bukan hanya bergelar ibu, malah memegang tanggungjawab bapa selain perlu menyara salah seorang anaknya yang merupakan anak kelainan upaya.

Bertambah perit, menjelang sesi persekolahan kali ini, dia hanya mampu berdiam diri apabila digasak soalan perihal persediaan sekolah buat anak-anaknya.

"Lagi seminggu hendak sekolah, mereka tanya, 'mak belum beli baju lagi ke? Macam mana ni?'

"Macam itu lah kadang-kadang. Saya rasa berat sangat, saya kena jadi mak, saya kena jadi bapa," katanya sambil menambah dia hanya mampu redha dengan ketentuan Allah yang menimpa dirinya.

Selain itu, Azizah kadang kala berasa jauh hati kerana tidak mampu memberi kesenangan hidup kepada anak-anaknya.

Pesannya, biarlah memandang mereka yang lebih susah dan bukan menyanjung mereka yang lebih mewah.

"Kita ni tidak ada (kemewahan) macam orang lain, jangan nak kita adakan, takkan hendak suruh mak minta sedekah. Makan pun kadang (tidak cukup), ramai kan... sembilan orang masih dalam jagaan, masih sekolah, (ada yang) baru hendak bekerja," katanya dalam nada sebak.

Namun hati seorang ibu, Azizah hanya mahu anak-anaknya meneruskan pendidikan walaupun serba kekurangan kerana dia percaya, ilmu mampu mengubah nasib seseorang.

Sementara itu, salah seorang anak Azizah, Fatimah Alzahra, 17, cukup matang mengerti keperitan hidup yang dilalui ibunya.

Katanya, biarlah mereka dilihat sebagai keluarga yang susah, namun itu bukan penghalang kepadanya untuk menimba ilmu.

Gadis remaja yang bakal memulakan Tingkatan Lima ini bersemangat untuk belajar walaupun kelengkapan persekolahannya masih belum disediakan.

"Nak masuk sekolah tu semangat, tetapi kami tiada duit hendak beli, jadi kami pakai yang lama sahaja. Kalau ada duit lebih baru beli yang baru," luah Fatimah yang membuat kami sebak.

Fatimah mengakui, ibunya sedaya upaya memberi yang terbaik kepada mereka 14 beradik walaupun pada hakikatnya ibunya tidak berkemampuan.

"Mak memang tidak ada duit, mak susah, tetapi mak selalu cakap dengan kami dia ada duit, yang dia OK. Sedih tengok mak macam ni.

"Mak pesan, jangan jadi macam mak, dia tidak mahu anak mak susah macam mak. Walaupun kami pergi sekolah tiada duit belanja, kami tetap pergi. Kami tidak fikir apa orang lain cakap, kami terima sahaja, kami kuatkan semangat kami. Kami hanya hendak bersekolah, kami hendak berjaya," katanya.

Apabila ditanya apa cita-citanya, Fatimah tidak menyatakan pekerjaan yang diidamnya.

Sebaliknya dia hanya menjawab ingin membantu mengubah nasib keluarganya lapor AstroAwani


Untuk makluman Ketua UMNO Bahagian Shah Alam, Datuk Azhari Shaari telah menaja perbelanjaan untuk melengkapkan peralatan persekolahan anak-anak ini..

Bagi yang masih ingin membantu bolehlah disalurkan bantuan melalui akaun Bank Islam 1203-8025-4414-52 , Azizah Binti Ashaari

Haron Din Akan Dilantik Sebagai Penasihat Rayani Air..

Posted: 03 Jan 2016 02:00 AM PST


Pas memuji cadangan Rayani Air untuk melantik Mursyidul Am Pas Datuk Dr Haron Din sebagai penasihat kepada syarikat penerbangan berlandaskan syariah itu.

Timbalan Presidennya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, cadangan yang dibuat syarikat berkenaan merupakan satu tindakan yang terbuka dan profesional dalam membuat pemilihan.

Katanya, pemilihanan Mursyidul Am Pas itu amat bersesuaian dengan ilmu yang dimiliki beliau.

"Cadangan melantik Mursyidul Am bagi kami satu sikap terbuka dan profesional syarikat. Ia dipilih berdasarkan kemampuan dan ilmu yang ada pada Dr Haron Din dan sebagaimana kita maklum beliau merupakan panel syariah kepada banyak pihak.

"Cadangan ini sangat wajar kerana sebagai sabuah syarikat baru, langkah meletakkan garis panduan utama patuh syariah bagi penerbangan memerlukan pakar yang dapat istinbat (membuat keputusan hukum syarak berdasarkan dalil) dari asas ilmu Islam," katanya kepada FMT.

Mengulas lanjut Tuan Ibrahim berkata, usaha Rayani Air harus disanjung semua pihak kerana meletakkan asas patuh syariah sebagai dasar utama syarikat penerbangan itu.

The Malaysian Insider dalam laporannya berkata, syarikat berkenaan berazam meluaskan pengaruh mereka sebagai syarikat penerbangan pertama di Malaysia yang berlandaskan konsep patuh syariah bakal melantik Haron Din sebagai penasihat, kata pengarah urusan Rayani Air, Jaafar Zamhari.

Katanya, jika veteran Pas itu bersetuju, beliau akan berperanan menasihati Rayani Air tentang bagaimana melaksanakan konsep patuh syariah yang sebetulnya mengikut lunas Islam.

Berikut adalah laporan dari The Malaysian Insider

Eager to expand as Malaysia's first shariah-compliant airline, Rayani Air intends to appoint PAS spiritual adviser Datuk Dr Haron Din as its adviser as soon as possible.

If the veteran Islamist party leader agrees to come on board, he will advise the new airline on how to implement its shariah-compliant concept, says Rayani Air managing director Jaafar Zamhari.

"Our plan is that once Datuk Dr Haron Din has had enough rest, we will meet him to appoint him as our adviser," Jaafar told The Malaysian Insider in an exclusive interview.

"He will advise us on things like how to put this shariah-compliant concept into practice, and this encompasses all aspects."

Jaafar, who is former deputy director of the Department of Civil Aviation, admitted that realising the shariah-compliant concept was difficult, because no such certification or guidelines existed in the aviation industry.

But he said Rayani Air wanted to change this and would be working with Royal Brunei Airlines to promote the concept in the industry.

Rayani Air launched its maiden flight from Kuala Lumpur to Langkawi on December 20.

While it touts itself as Malaysia's first shariah-compliant airline, Rayani Air is not the first Islamic-oriented carrier in the world: Royal Brunei Airlines, Saudi Arabian Airlines and Iran Air have long provided similar services.

For Rayani Air, being shariah-compliant so far means Muslim female cabin crew must wear the tudung, only halal food and drinks are provided to passengers, alcohol is prohibited, and a prayer is recited before take-off.

It has 355 employees, eight pilots and 50 cabin crew members. The name Rayani Air is a combination of the airline's owners' names: husband Ravi Alegandrran Sinniah and wife Karthiyani Govindan.

See more at: http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/rayani-air-wants-pas-leader-haron-din-on-board-says-md#sthash.RwhXdnc1.dpuf

Baca juga ulasan seorang bekas Menteri mengenai Rayani Air ini di ( SINI ) .


Anak TG Nik Aziz Nafi Sertai AMANAH

Posted: 02 Jan 2016 11:00 PM PST


Nik Omar Nik Abdul Aziz menafikan penyertaan beliau dalam‎ Parti Amanah Negara (Amanah) seperti mana yang dilaporkan portal berita.

Anak kedua bekas Mursyidul Am Pas, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat itu enggan mengulas lanjut mengenai perkara itu, namun tidak‎ menolak kewujudan kepelbagaian parti, termasuk kehadiran parti Amanah dalam sistem politik tanah air.

Menurutnya, beliau lebih suka kepada gagasan penyatuan ummah dengan masing-masing membawa pendekatan meraikan satu sama lain.

"Ambo (saya) tidak terlibat, ambo bawa pandangan masing-masing, kena terima kewujudan dan menghormati satu sama lain," katanya kepada Sinar Harian.

Dalam majlis makan malam Amanah Kelantan di Petaling Jaya semalam, Pengarah Komunikasi Amanah Kelantan Nordin Hussin‎ mengumumkan Nik Omar dilantik sebagai Pengerusi Panel Syariah Amanah Kelantan.

Ditanya kenyataan itu bermaksud beliau menolak perlantikkan itu, Nik Omar yang juga Pengetua Mahaad Tahfiz Darul Annuar di Pulau Melaka‎ berkata, beliau sama sekali tidak terlibat.

Dalam masa yang sama, Nik Omar turut enggan mengulas ketika ditanya dakwaan mengatakan beliau telah menyertai parti itu dengan menggunakan nama samaran.

Nik Omar sebelum ini seringkali dikaitkan dengan Amanah setelah beberapa kali hadir dalam majlis anjuran parti serpihan Pas itu‎ beberapa bulan lalu.

Sementara itu, Pengerusi Amanah Kelantan, Datuk Wan Rahim Wan Abdullah ketika dihubungi enggan mengulas perkara itu.


-------------------------------------------------------------------------------

Jom berjuang bersama rakan bloggers di Facebook!

Tunjukkan sokongan anda! Sila Like.

No comments:

Post a Comment

Marilah rakyat Malaysia, berikan pendapat anda supaya anda boleh meluahkan apa yang anda fikirkan kepada semua.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...