Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Nak Jimat Masak Di Pejabat Kata Menteri

Posted: 06 Jan 2016 06:30 AM PST


Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Hamzah Zainuddin menggesa kakitangannya supaya membawa bekal makan tengah hari atau memasak makanan mereka di pejabat bagi menangani kos sara hidup yang meningkat lapor China Press. 

Hamzah dipetik sebagai berkata bahawa tahun 2016 akan menjadi tahun yang perit untuk negara ini kerana kelembapan ekonomi global di samping peruntukan semua kementerian dan agensi dikurangkan. 

"Saya sependapat dengan cadangan Setiausaha Agung untuk melaksanakan langkah-langkah di jabatan kita untuk kakitangan kita. Kita tidak akan menyediakan makanan semasa mesyuarat selepas ini, dan semua orang digalakkan untuk bawa bekalan makan tengah hari mereka sendiri ke pejabat.

"Bermula esok, saya juga akan membawa beras saya sendiri untuk memasak di pejabat. Saya mengalu-alukan mereka yang ingin menyertai saya pada waktu makan tengah hari, "katanya secara berseloroh.

Nak berseloroh pun agak-agak laaa.. tak sensitif langsung dengan keadaan..

Cadangannya supaya dibawa bekal itu agak praktikal walaupun buat masa sekarang ni aku rasa kos untuk menyediakan bahan mentah untuk dibuat bekalan itu lebih tinggi dari beli makanan yang dah siap..

Kalau suami saja yang bekerja, Isteri boleh bantu sediakan dan lauk pauk yang disediakan untuk bekalan itu boleh dijadikan makanan tengahari untuk keluarga di rumah..

Tapi kalau kedua-duanya bekerja.. pukul berapa pula si Isteri nak kena bangun tidur untuk sediakan bekalan?

Sudahlah Menteri juga yang sarankan supaya bangun awal untuk ke pejabat bagi mengelakkan kesesakan.. ni nak suruh Isteri-isteri bangun lebih awal untuk sediakan bekalan pulak?

Cadangannya supaya memasak di pejabat tu nampak bengap lah sangat..

Apa dia ingat nak memasak tu cukup ke dengan waktu rehat yang ada?.. takkan nak makan nasi kosong saja kot?


KUALA LUMPUR: Minister of Domestic Trade, Cooperatives and Consumerism (KPDNKK), Datuk Hamzah Zainuddin has urged his staff to pack lunch boxes or cook their meals in the office to counter the rising cost of living, China Press reports. 
Hamzah was quoted as saying that 2016 is going to be a rocky year for the country due to the global economic downturn alongside the reduced budget allocations of all ministries and agencies. 
"I see eye to eye with the secretary-general's proposal to implement measures in our department for our staff. We will not serve meals during meetings after this, and everyone is encouraged to pack their own lunch [to the office]. 
"Starting tomorrow, I'll also bring my own rice to cook in the office. I welcome those who want to join me during lunch hour," he said in jest. 
Realising the challenges that lie ahead, he remarked: "We should not be afraid of challenges and must embrace them head-on. We must also work together as a team in order to achieve our goals." 
Hamzah said that many baseless accusations have been hurled against the ministry but hopes that everyone will work together during this difficult time. 
Meanwhile, the minister also pointed out that the allocations for the Ministry of Domestic Trade, Cooperatives and Consumerism had been cut down to 16% and 23% in 2015 and this year, respectively. 
"This is equivalent to almost 40% in reduction in [budget allocations for the ministry] for the two years combined," the daily reported him as saying. 
"The ministry has held meetings pertaining this matter and we will try our best to use the limited allocations wisely. At the same time, we will also seek to recover debts from the relevant bodies," he added ~ malaysiandigest

Nasib kitalah dapat Menteri macam ni.. mana Najib kutip entahlah..



Putrajaya Arah Lombong Bauksit Kuantan Dihenti 3 Bulan

Posted: 06 Jan 2016 04:30 AM PST


Kabinet hari ini bersetuju mengenakan moratorium ke atas aktiviti perlombongan di Kuantan Pahang selama 3 bulan bermula 15 Januari, kata Menteri Alam Sekitar Datuk Seri Wan Junaidi Tunku Jaafar.
Langkah itu selaras dengan keputusan Putrajaya tidak menghentikan industri itu, namun hanya bertindak mengawal kegiatan tersebut supaya tidak menjejaskan alam sekitar secara keterlaluan. 

"Pelaksanaan morotarium ke atas aktiviti perlombongan dan pengeksportan bauksit di negeri Pahang selama 3 bulan bermula 15 Januari, 2016," katanya pada sidang media yang turut dihadiri Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob di Kuala Lumpur, hari ini.

Wan Junaidi berkata, moratorium itu bagi mengawal pencemaran alam sekitar akibat aktiviti perlombongan bauksit di kawasan itu.

Sekiranya industri masih gagal mengawal masalah pencemaran selepas tempoh 3 bulan, maka moratorium tersebut akan dilanjutkan, katanya.

Wan Junaidi berkata dalam tempoh 3 bulan itu, bulan pertama akan diperuntukkan bagi kerja-kerja pembersihan simpanan bauksit di pelabuhan berdekatan Kuantan.

"Ini penyebab utama berlakunya pencemaran, kerana ia berdekatan dengan laut," katanya.

Beliau berkata, bagaimanapun, pemberhentian aktiviti perlombongan itu tidak bermakna eksport bauksit akan turut terjejas.

"Eksport bauksit masih diteruskan untuk menghabiskan simpanan," katanya sambil mengakui beliau tidak pasti berapa banyak simpanan bauksit yang belum dihantar ke luar negara.

Beliau berkata, dalam tempoh sebulan kedua, kerajaan negeri dan kementerian akan bertindak dan membersihkan 11 lokasi simpanan bauksit yang berada di luar pelabuhan.

Pada bulan ketiga pelaksanaan moratorium itu, tindakan penguatkuasaan dan undang-undang akan dilaksanakan.

"Ini termasuk mewajibkan pelombong mematuhi peraturan untuk mengawal alam sekitar," katanya. 

Wan Junaidi berkata, keputusan kerajaan untuk mengenakan moratorium atau pemberhentian sementara aktiviti itu adalah untuk memberi tempoh kepada pengusaha.

Pada masa sama, Adnan juga menambah, kerajaan tidak mahu terlalu bersikap tegas kepada pengusaha dengan meminta mereka membersihkan lombong simpanan bauksit mereka serta-merta.

"Kita tidak mahu terlalu menekan. Sebab itu saya minta menteri laksanakan 15 Januari. Kita kena bagi mereka masa, bukannya boleh buat esok.

"Ini bukan (negara) diktator, kita ada peraturan, ada perdana menteri," katanya.

Selain itu, Wan Junaidi berkata, aspek penguatkuasaan dan kawalan lambakan bauksit akan dikawal menerusi pemberian permit kelulusan (AP).

Katanya, sebelum ini kebenaran mengeluarkan AP terletak pada pihak kastam, tetapi kini ia dipindahkan kepada kementeriannya. 

"Saya menteri bertanggungjawab, jadi kita akan kawal. Mana-mana pengusaha tidak mematuhi peraturan, kita akan tarik AP mereka," katanya.

Beliau berkata, setakat ini, seramai 22 pengusaha bauksit yang berdaftar dikenal pasti oleh kementeriannya lapor The Malaysian Insider



Ketua Menteri Melaka Saran 'Sultan Melaka' Sertai Maharaja Lawak..

Posted: 06 Jan 2016 12:00 AM PST


Datuk Seri Idris Haron menyarankan individu yag mengaku dirinya sebagai 'Sultan Melaka' supaya menyertai program Maharaja Lawak kerana sering kali membuat perkara-perkara berunsur jenaka.

Ketua Menteri Melaka itu berkata, individu yang mengaku dirinya Sultan Melaka, Noor Jan Tuah, 58, bersama rakan-rakannya yang menerima pingat baru-baru ini juga boleh dianggap sebagai kumpulan lawak jenaka.

"Apa yang dilakukan sebenarnya sesuatu yang memalukan dan lebih baik 'Sultan Melaka' ini dan rakan-rakannya menyertai Raja Lawak.

"Jika dia berminat untuk meneruskannya, saya cadangkan supaya beliau dan rakan-rakannya menubuhkan satu kumpulan teater bergerak dan membuat persembahan di setiap negeri," katanya, lapor Sinar Harian.

Idris menambah, Noor Jan tidak sepatutnya menjadikan negara atau Melaka sebagai pentas jenaka hingga boleh menimbulkan pandangan tidak baik daripada pihak lain.

"Negara kita adalah sebuah negara yang berdaulat, merdeka dan sudah diiktiraf di dunia malah mempunyai Perlembagaan yang perlu didokong oleh setiap rakyat di negeri ini.

"Sekiranya perkara-perkara sebegini berlaku bukanlah ia akan membuatkan orang lain memandang negara kita sebagai satu jenaka," tegasnya.

Sehubungan itu, Idris menggesa Noor Jan tidak memburukkan lagi suasana memandangkan negara kini telah cukup baik.

Isu Noor Jan kembali hangat selepas gambarnya mengadakan majlis pengurniaan darjah kebesaran kepada beberapa individu dan aktivis menjadi viral di media sosial.

Antara yang dikurniakan darjah kebesaran itu yang membawa gelaran Datuk Paduka ialah Presiden Pertubuhan Martabat Jalinan Muhibbah Malaysia, Abdul Rani Kulup Abdullah lapor Free Malaysia Today



Ikan Mati Bukan Sebab Bauksit Atau Terlebih Makan Sireh, Tapi Fenomena Biasa?

Posted: 05 Jan 2016 10:00 PM PST


Seminggu selepas fenomena "laut merah" melanda pantai Balok di Kuantan, penduduk kampung berdekatan berada dalam untuk kejutan lagi semalam apabila mereka mendapati beratus-ratus ikan mati terapung di Sungai Tonggak berhampiran Gebeng.

Pengerusi Rukun Tetangga Balok Makmur Abdul Rahman Ali, 57, berkata, penduduk kampung ternampak belanak ikan mati (mullet) terdampar di tebing pasir semasa air surut kira-kira jam 7.30 pagi.

Beliau berkata setakat yang dia tahu, tidak ada stok simpanan bauksit berdekatan tebing-tebing sungai.

Bagaimanapun menurutnya air yang tercemar mungkin datang daripada sumber-sumber lain yang termasuk dalam longkang atau mungkin (tercemar) perairan laut merah minggu lalu membunuh ikan sebelum dibawa oleh arus ke dalam bahagian ini sungai.

Sementara itu, Pengarah Perikanan Negeri Adnan Hussain berkata pegawainya telah menjalankan beberapa ujian dan sampel air yang dikumpulkan untuk dianalisis.

"Selepas beberapa ujian oleh pegawai kami, keputusan menunjukkan bahawa kejadian itu adalah apa-apa yang luar biasa.

Baca ni..

KUANTAN: A week after the "red sea" phenomenon at Balok beach here, nearby villagers were in for another shock today when they found hundreds of dead fish floating in Sungai Tonggak near Gebeng.  
However, State fishery authorities claim that initial tests revealed the cause of the dead fish most likely had nothing to do with the recent phenomenon.  
Balok Makmur Rukun Tetangga chairman Abdul Rahman Ali, 57, said villagers spotted dead ikan belanak (mullet) washed up on the sand banks during low tide about 7.30am.  
He said as far as he knew, there were no bauxite stockpiles near the river banks.  
"However, the contaminated water might have come from other sources including the drains or maybe the (contaminated) red sea waters last week killed the fish before being swept by currents into this part of the river.  
"As villagers sometimes cast their nets in the river, I hope the authorities will conduct checks to confirm if the fish in the river is safe for consumption," he said when met today.  
Ab Razak Musa, 56, from Taman Seberang Balok said it was the second time such an incident occurred in the village.  
"A similar incident occurred some time ago but there were fewer dead fish compared to now.  
"With the bauxite issue a hot topic, we cannot rule out any possibility that river contamination from bauxite has killed the fish," he said.  
Meanwhile State Fisheries director Adnan Hussain said his officers had conducted several tests and collected water samples for analysis.  
"After some tests by our officers, the results showed that the incident was nothing unusual.  
"Initial tests showed the (cause of) dead fish had nothing to do with silt and mud. No other rivers here are affected except for Sungai Tonggak," he said.  
He said a detailed report on the incident was expected to be complete in a week ~ NST

Fenomena biasa.. tak ada kaitan dengan bauksit ataupun ikan-ikan itu terlebih makan sireh.. tapi betul ke?

Kalau fenomena biasa penduduk setempat pasti tidak akan terperanjat sebab dah bisa tengok ikan-ikan tu pakat mati beramai-ramai..

Baca Feedback ini dari Geng Memancing dan Pakar Marine ni..



Ikan2 ini terdiri dari species belanak dan andeng. Ada dlm 200 kg kesemuanya. Dan di dapati mati dlm 3 hingga 4 km dari muara sungai tonggak.

Menariknya ikan2 ini mati bukan di dalam kawasan natural habitat mereka. Ikan2 spesis ini selalunya berada di persisiran pantai dan muara sungai. Akan tetapi mereka mati di tempat air yg tawar.

Waktu kejadian berpandukan kpd kesegaran ikan sewaktu dijumpai mungkin di tengah mlm atau awal pagi waktu air pasang.

Apabila di terbalikkan keluar air merah bauxite dari mulut ikan berkemungkinan dari insang ikan.

Persoalan yg belum terjawab ..

Mengapa ikan2 ini lari dari kawasan biasa mereka naik ke kawasan air tawar? (Ujian keatas air sungai menunjukkan PH tidak acidic)

Soalan seterusnya.. Apakah yg membunuh mereka?

Adakah sisa buangan industri yg di buang kedlm sungai di tengah mlm waktu air pasang yg tidak dirawat secara baik atau Mungkinkah ikan2 tersebut tidak boleh bernafas di pantai akibat sedimentasi bauxite didasar pantai selepas fenomena laut merah minggu lalu?

Tidak mustahil kerana ikan ini makan didasar laut di persisiran pantai .....

Lantas mereka lari ke hulu sungai yg kurang tercemar berbanding sungai2 lain yg amat tercemar??.. sumber dari SINI

Terdedah Debu Bauksit Boleh Sebabkan Alzheimer

Posted: 05 Jan 2016 08:14 PM PST


Mereka yang terdedah dengan debu bauksit dalam tempoh panjang terutama pekerja di kawasan perlombongan dan penduduk di sepanjang laluan pengangkutan bauksit berisiko menghidap penyakit Alzheimer, menurut seorang penyelidik.

Felo Penyelidik Kualiti Udara Institut Penyelidikan Alam Sekitar Pantai Timur, Universiti Sultan Zainal Abidin, Dr Azman Azid, berkata bauksit mengandungi aluminium hidroksida dan debu bahan itu yang terbebas ke udara apabila dihidu dalam tempoh lama boleh menyekat pengaliran oksigen dalam darah sekali gus ke sistem saraf.

"Apabila otak kekurangan oksigen ia boleh menyebabkan seseorang itu terdedah dengan risiko untuk menghidap penyakit Azheimer atau penyakit lupa," katanya kepada Bernama ketika dihubungi hari ini.

Menurutnya, hasil kajian yang dijalankan institut berkenaan di beberapa lokasi terjejas dengan keadaan itu beberapa bulan lepas termasuk di Sekolah Tahfiz Bukit Goh, antara laluan utama kenderaan bauskit mendapati indeks pencemaran udaranya melebihi tahap berbahaya iaitu mencecah sehingga 468.

Azman menyifatkan pencemaran udara di kawasan yang terlibat dengan aktiviti itu sebagai serius dan menganggarkan zarah terampai bawah 10 mikron (PM10) berada di tahap lebih 200µg/m3, melebihi piawaian yang ditetapkan Piawaian Kualiti Udara Ambien Malaysia, iaitu 150 µg/m3.

Azman bimbang sikap sesetengah penduduk dan pekerja yang tidak mengendahkan kesihatan mereka kerana tidak memakai topeng keselamatan apabila berada di kawasan tercemar dengan aktiviti itu kerana mereka berdepan masalah pernafasan, batuk, alahan radang paru-paru serta gatal-gatal pada bahagian mata selain masalah kepada hati.

"Manusia yang terdedah dengan tahap kualiti udara yang tidak sihat untuk tempoh yang lama juga boleh mengalami simptom kesukaran dan masalah pernafasan sebelum menjadi kronik apabila tidak dikawal.

"Selain pekerja perlombongan, mereka yang berisiko untuk menghidapinya termasuk juga golongan bayi, kanak-kanak, dan warga emas kerana keperluan udara yang tinggi untuk pernafasan dan lemah imuniti tubuh badan melawan penyakit tersebut," katanya.

Menurut Azman, masalah pencemaran dapat dikurangkan sekiranya agensi penguatkuasaan berkaitan mengambil tindakan sewajarnya sejak aktiviti itu mula berlaku di daerah ini.

"Secara peribadi saya berpendapat agensi berkenaan termasuk Jabatan Alam Sekitar sepatutnya sejak awal memantau keadaan ini terutama aspek pelaksanaan dalam kerja-kerja perlombongan.

"Debu yang terbebas di udara boleh dikurangkan sekiranya lori bauksit ini menutup dengan rapi lori mereka semasa mengangkut bahan tersebut dan jalan-jalan yang dilalui pula disembur dengan air.

"Dalam masa yang sama, penampan perlu dibina sepanjang laluan itu untuk menapis air berkenaan sebelum memasuki anak-anak sungai," katanya.

Katanya, Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan juga perlu memainkan peranan memastikan semua pekerja yang terlibat dalam industri itu memakai topeng keselamatan bagi mengelakkan kesihatan mereka daripada terjejas untuk jangka masa panjang.

Sementara itu, Pengarah Kesihatan Pahang, Datuk Dr Zainal Ariffin Omar berkata memang terdapat teori mengatakan mereka yang mengalami keracunan aluminium menerusi air boleh terkena penyakit Alzheimer.

"Bagaimanapun, setakat ini tidak ada bukti kukuh menyatakan keracunan aluminium melalui udara boleh menyebabkan penyakit itu. Ia sekadar teori tanpa bukti dalam bidang perubatan," katanya.

Dalam masa sama, beliau tidak menafikan berlaku pertambahan jumlah pesakit mendapatkan rawatan untuk penyakit yang berkaitan pernafasan seperti lelah, selsema dan batuk di klinik dan hospital kerajaan di Pahang lapor The Malaysian Insider



-------------------------------------------------------------------------------

Jom berjuang bersama rakan bloggers di Facebook!

Tunjukkan sokongan anda! Sila Like.

No comments:

Post a Comment

Marilah rakyat Malaysia, berikan pendapat anda supaya anda boleh meluahkan apa yang anda fikirkan kepada semua.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...